Møt høstens barnebokdebutanter: Alexander Rybak

Rybak2 Alexander Rybak, internasjonalt kjent fiolinist, komponist og artist. Nå debuterer han som barnebokforfatter. Foto: Fredrik Arff
Rybak2
Alexander Rybak, internasjonalt kjent fiolinist, komponist og artist. Nå debuterer han som barnebokforfatter. Foto: Fredrik Arff

Alexander Rybak (f. 1986) er skuespiller, komponist og musiker. Han er født i Hviterussland og oppvokst på Nesodden. Siden han var fem år har han spilt fiolin og piano. I 2009 fikk han sitt internasjonale gjennombrudd da han vant den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix med den egenkomponerte sangen Fairytale.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=uiH4BFTELME[/youtube]

Alexander Rybak har spilt i flere store teateroppsetninger og filmer ved siden av musikkarrieren. I høst debuterer han som barnebokforfatter med den eventyrinspirerte boken Trolle og den magiske fela. Som tittelen sier spiller musikken også her en stor rolle. En vedlagt lydbok med forfatterens egenkomponerte sanger følger handlingen i boken, og velkjente stemmer som Dennis Storhøi og Anders Baasmo Christiansen bidrar. Nå er Trolle og den magiske fela solgt til Danmark, der en begeistret forlegger Pelle Koppel, sier dette om det spesielle bokprosjektet: – Jeg er vild med Trolde-universet, de flotte illustrationer – og faldt også for kombinationen af bog og lydbog med sange og musik, som ét samlet og gennemmusikalsk univers. Dét har jeg ikke set lavet helt på samme måde tidligere. Jeg har intervjuet Alexander om hans forfatterdebut og arbeidet med boken.

Rybak_TrolleOgDenMagiskeFela
Boken om Trolle er illustrert av Thomas Kirkeberg og har vedlagt en lydbok med musikk som følger handlingen.

Du er en etablert musiker, og er vant med å bruke musikken som uttrykksform. I høst debuterer du som forfatter med Trolle og den magiske fela. Hvordan er det å uttrykke seg gjennom tekst i forhold til musikk?
Jeg er usikker på om jeg noen gang vil bli en regelrett forfatter. Jeg tenker alltid musikk, også i bøker. Det skal flyte, og være melodisk. Crescendo, subito forte, ikke for mange gjentagelser. Og da jeg skrev ut historien i detaljer, hadde jeg masse av musikken klar allerede. Men jeg liker selvfølgeligheten i ord. Og jeg ville med vilje skrive enkelt, slik som jeg ville ha snakket. Hvis ikke hadde det ikke blitt troverdig.

Musikken har, ikke uventet, en sentral plass i fortellingen om Trolle. Kan du si litt om hvordan du gikk frem for å «komponere» frem en helhetlig fortelling, der tekst og musikk naturlig bindes sammen?
Det begynte med karakterene. Her tenkte jeg igjen musikk, og allsidighet. Hulderkongen skulle være rocka med en mix av litt revy, Trolle skulle være folkemusikk, Alva den snille jenta som synger viser. Og så begynte jeg å gi dem motivasjoner til å være slik de er, og derfra var det lettere å utbrodere handlingen. Jeg synes det er deilig å blande inn litt klassisk musikk i det hele, eller «disney»-aktig musikk, som barna liker å kalle det.

Thomas Kirkeberg har illustrert boken din og gitt Trolle et ansikt. Hvordan har dere samarbeidet om prosjektet?
Forlaget tipset meg om ham, men jeg ville møte ham før vi begynte å jobbe sammen. Da jeg så hvor godhjerta og blid han var (på en litt sånn nostalgisk måte) skjønte jeg at karakterene mine var i gode hender. Og så likte jeg selvfølgelig de tidligere arbeidene og streken hans, hvis ikke hadde det jo ikke gått.

Som suksessrik, ung musiker – har du kjent på en form for prestasjonsangst når du skulle skiftet kunstform og -uttrykk?
Det er vel heller tvert imot: Jeg visste at jeg hadde andre talenter å falle tilbake på om folk ikke likte skrivingen min. Men for å være ærlig var jeg litt redd for at folk, og særlig kritikere, skulle tenke sånn «hæ, skal han drive med DET også?» Men heldigvis er ikke janteloven like sterk i Norge som den var for noen år siden, og jeg er veldig lettet over mottakelsen boka har fått.

Historien om Trolle og den magiske fela har mange fellestrekk med eventyret. Hvordan er ditt forhold til norske folkeeventyr? Og eventyr fra Hviterussland, der du er født, og som er dine foreldres hjemland?
Det eneste hviterussiske elementet her er vel det nostalgiske. Her ville jeg ikke bare skrive om følelser på begge sider av skalaen, men også de mer balanserte, de vare følelsene. Melankoli, savn, og andre bittersøte følelser. Jeg vil at alle barn skal kunne kjenne seg igjen i boka, på et eller annet tidspunkt.

Du kjenner jo musikkbransjen godt, og nå har du fått et innblikk i forlagsbransjen. Kan du si noe om bransjemessige likheter og forskjeller?
Å smake på bokbransjen har bare vært en eneste stor, positiv erfaring i livet mitt! Jeg føler at jeg får den samme «nykommer-omsorgen» fra Birgit Christensen og de andre i Cappelen Damm, som den jeg fikk da jeg startet i musikkbransjen som fiolinist. Ellers merker jeg en veldig stor forskjell fra platebransjen, der alt handler om de første to utgivelsesdagene, og så dreier alt seg om nye prosjekter. I bokverdenen kjennes det som om man har bedre tid på seg, og det er gøy å se hvordan boka mi begynner å spre seg via jungeltelegrafen. Det er en veldig inkluderende jungel!

Er det noen erfaringer som musiker og komponist du har hatt glede av som forfatter?
Ja, det er vel som jeg har nevnt tidligere, at jeg «hører» hvor det er på tide med et avbrekk fra spenningen, eller en cliffhanger, eller noe humoristisk. Akkurat som i en symfoni!

Har du noen litterære forbilder?
Lars Saabye Christensen er en hverdagsmagiker. Ikke et eneste overflødig ord i hans bøker. Særlig Herman har en evig plass i mitt hjerte. Også liker jeg Jon Ewo og hans Uten filter. Den er rå!

Boken din har blitt tatt vel imot så langt her hjemme. Hvilke drømmer har du rundt mottagelsen videre, og til bokens eventuelle vei ut i verden? For eksempel i Hviterussland?
Jeg gir meg ikke før boka har blitt oversatt og solgt til de viktigste landene i min karriere, og da helst med lydbok innlest av lokale stjerner,  slik vi har lest den inn her, med Dennis Storhøi, Stig Werner Moe og Anders Baasmo Christensen.
Og ellers drømmer jeg selvfølgelig om en MUSIKAL!

Anne Østgaard
Anne Østgaard har vært informasjonsmedarbeider i forlaget siden 1985. Hun har jobbet med alle litterære sjangere. Siden 2013 har hun vært nettjournalist og innholdsredaktør for forlagets digitale kanaler, som bloggen forlagsliv.no, cappelendamm.no, bedriftens intranett og sosiale medier som facebook. Hun har også vært engasjert på arrangementssiden, som programskaper og medansvarlig for Lunsjpausen, et ukentlig formiddagsarrangement, og som leder av Cappelen Damms Kunstforening, Veggpryd. Hun er også barnebokforfatter, og har bl.a. skrevet ABC for barske barn, morovers for de yngste, illustrert av Johan Reisang.
2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *