Om å lete etter mamma

Xueting yang_gjemsel_collage
Opprinnelig kinesiske Xueting Yang har skrevet og illustrert sin andre bok – og sin første bildebok – på norsk. «Gjemsel» handler om ei jente som leter etter moren sin i en lek de leker sammen. Hun leter i farens lommer, i morens supper, i deres felles minner. Xueting Yang forteller her om hvorfor og hvordan boka ble til. Foto: Sarah Honeyman

– Jeg sa aldri «Jeg elsker deg» til mamma, og hun sa aldri dette til meg heller. Det var ikke noe vi sa til hverandre hver dag før hun gikk på jobb. Vi var alltid tilbakeholdne med å uttrykke sterke følelser direkte. De tre ordene fantes ikke en gang opprinnelig i språket vårt, kinesisk. Likevel minnes jeg i detalj så mye av hennes kjærlighet – fra hennes stemme, hennes måte å si ting på, hennes blikk, hender, venting og moderlig masing, og fra stillheten som kunne være i rommet omkring henne. Derfor har jeg laget denne boka.

Xueting Yang_gjemsel_speilbilde
Illustrasjon fra Gjemsel av Xueting Yang

For fire år siden startet jeg prosjektet Gjemsel. Jeg hadde alltid hatt lyst til å lage bildebøker for barn, men jeg slet med å ha nok selvtillit til å gjennomføre et stort bokprosjekt, så jeg begynte å tegne korte tegneserier for å slippe unna angsten og for å utsette det jeg egentlig skulle gjøre. Dette var starten på Et annet sted, en tegneserie om å flytte til Norge. Tegneserien fikk svært god mottagelse her, og det ga meg nok mot til å fortsette med bildeboka, som var det egentlige målet.

Xueting Yang_gjemsel_mamma holder for øynene
Illustrasjon fra Gjemsel av Xueting Yang

Gjemsel handler om ei jente som leter etter moren sin i en lek de leker sammen. Hun leter i farens lommer, i morens supper, i deres felles minner. Når jeg tenker på min mor, ser jeg henne alltid i et øyeblikk fra vår felles fortid, som om jeg må lete etter og finne henne på forskjellige steder. Dette ledet meg til å skrive en historie om å leke gjemsel.

Når jeg lager tegneserier er det som en drøm – jeg kan vri de tingene som faktisk har skjedd om til fortellinger. En tegneserie kan få lov til å være litt utfordrende for leserne. Men når jeg lagde denne barneboka ønsket jeg en balanse mellom å fortelle som barn, og å fortelle som voksen. Jeg var mer forsiktig med hva jeg skrev, og hvordan. Både historien og tegningene skulle uttrykke historien implisitt.

Xueting Yang_gjemsel_mørket truer
Illustrasjon fra Gjemsel av Xueting Yang

I skyggene,
om natten.
Gjemmer mamma seg her?
Spøkelsene svarer: Nei, det er for mørkt!
Månen rister også på hodet.
Ingen vet hvor hun er.

Når jeg jobber med et prosjekt, får jeg ideer fra dagliglivet som går igjennom et mentalt filter, hvor små detaljer faller på plass, og så arbeider jeg dem til på papir.

Xueting Yang_gjemsel_med hunden
Illustrasjon fra Gjemsel av Xueting Yang

Å skrive er en vanskeligere oppgave for meg sammenlignet med tegning. For å finne frem til teksten i denne boka måtte jeg bruke mange måneder på å skrive ned alle mulige setninger om mamma, deretter en måned for å komponere det til en historie. Den metoden lærte jeg fra læreren min Gro Dale. Hun er den viktigste støttespilleren jeg har hatt profesjonelt.

De fleste objektene som er tegnet i boka har jeg funnet hjemme hos familier i Norge. Det er objekter som har sin plass i et hjem, og som har en ekte fortid. Jeg tenker at å tegne etter gamle ting hjelper til med å skape en atmosfæren av et minne. Moren min sin dagbok er med i en av tegningene, selv om norske lesere ikke kommer til å forstå det. Det er et hemmelig språk mellom oss.

Xueting Yang_gjemsel_knust kopp
Illustrasjon fra Gjemsel av Xueting Yang

Gjennom arbeidet med denne boken har jeg etablerte en tegnestil. Den er litt forskjellig fra stilen jeg har brukt til tegneserier og redaksjonelt arbeid. Den er mer sensitiv og subtil. Jeg har også lært meg å ikke være redd for prosjekter. For resultatet kommer til syne hvis jeg bare jobber med det. Jeg håper også at noen forfattere finner meg gjennom denne boka, for jeg har lys til å illustrere andres tekster også!

Xueting Yang

Xueting Yang (f. 1988 i Kaifeng) er en kinesisk tegneserieskaper og illustratør bosatt i Oslo. I 2011 begynte hun på Kunsthøgskolen i Oslo. Hun debuterte med tegneserieboka Et annet sted i 2014, der hun skildrer det å flytte til Norge. Yang henter inspirasjon både fra klassisk kinesisk illustrasjon og fra en vestlig tradisjon. Et annet sted ble belønnet med Kulturdepartementets tegneseriepris og sølv i Årets vakreste bøker.

Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *