Aktuell med bok om følelsene våre

Barndommens nattbord: Intervju med Tooji Keshtkar

Tooji Keshtkar under lanseringen av sin nye bok, Høvding Pibo. Foto: Turid Oline Hepsø
Tooji: Taki og bestemor
Tooji Keshtkar er artist, programleder og barnevernspedagog, i tillegg til å være forfatter og illustratør. Hans første bok, Taki og bestemor, utkom i 2015, og nå er han aktuell med bok to i serien, Taki og bestemor: Høvding Pibo. Taki er en gjenkjennelig, vilter, men også sårbar jente, og gjennom henne vil Tooji vise barna det brede spekteret av følelser alle mennesker har i seg, og at det er en positiv ting å bli bedre kjent med alle disse følelsene.

Tooji Keshtkar (f.1987) er opptatt av barns emosjonelle kompetanse. I den andre boken om Taki og bestemor, Høvding Pibo, tar han tak i følelsene våre. Gjennom historien som fortelles viser han hvor viktig det er å ha balanse i følelseslivet sitt, og akseptere at man kan være både sint og trist og glad.

Tooji Keshtkars bok Taki og bestemor
Høvding Pibo er andre boken i Tooji Keshtkars serie om Taki og bestemor. Han har selv illustrert begge bøkene.

Tooji Keshtkar kjent som artist og programleder

Tooji Keshtkar er artist og programleder. Han er utdannet barnevernspedagog, og har også gått på kunstskole. Tooji er født i Iran, men har  vokst opp i Oslo, der han har bodd mesteparten av sitt liv. Han debuterte med den første boken om Taki og bestemor i 2015. Begge bøkene, som han for øvrig har illustrert selv, er inspirert av hans arbeid med barn og av egen barndom.

– Er det en eller flere bøker fra «barndommens nattbord», som har gjort spesielt sterkt inntrykk på deg?

– I ungdomstiden fikk jeg låne en bok av en venninne som hun hadde fått i konfirmasjonsgave. Det er kanskje ikke en barnebok, men den har alltid fulgt meg i årene siden. Den het Illusions av Richard Bach og handler om en pensjonert messias. Boken tar opp hvordan vi mennesker bør leve og være mot hverandre.

– Var du av de heldige som fikk sitte på et voksenfang og bli lest for som barn? Og hadde du noen gode stunder med en lesende voksen på sengekanten?

– Moren min leste ikke bøker for meg, men hun fortalte gamle persiske eventyr. Disse eventyrene var magiske og jeg kunne høre dem gang på gang uten å kjede meg et sekund. Bildene var så klare og vakre i fantasien min.

– Hva har litterære møter i barndommen betydd for din senere skapende virksomhet?

– Jeg mistet ikke meg selv i bøker, men i tegninger og historiene som lå bak tegningene. Det er nok derfor jeg har illustrerer bøkene mine selv. Det visuelle er viktig. For meg handler det nok ikke så mye om mediet opplevelsene blir formidlet gjennom, men bøker har helt klart en igangsettende effekt på fantasien.

Les Toojis eget blogginnlegg om Høvding Pibo på Forlagsliv.

Anne Østgaard
Anne Østgaard har vært informasjonsmedarbeider i Cappelen/Cappelen Damm siden 1985. I 2013 tiltrådte hun en nyopprettet stilling som nettjournalist i forlagets digitale fellesavdeling, der hun er innholdsleverandør til forlagets ulike nettsteder og digitale kanaler, som bloggen forlagsliv.no, cappelendamm.no og bedriftens intranett. Hun er også engasjert på arrangementssiden, som programskaper og medansvarlig for Lunsjpausen, forlagets ukentlige, formiddagsarrangement, og som leder av Cappelen Damms Kunstforening Veggpryd.
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *