Barndommens nattbord: Intervju med Andreas Iversen

Andreas IversenAndreas Iversen
Andreas Iversen er en godt etablert illustratør og serieskaper. Spennings- og grøsserserien om Edward Rubikon er utviklet i samarbeid med forfatter Aleksander Kirkwood Brown.

Illustratør Andreas Iversen og forfatter Aleksander Kirkwood Brown har skapt den tegneserieinspirerte spennings- og grøsserserien om Edward Rubikon. Høstens bok heter Den Siste Halloween.

Edward Rubikon er helten

Edward Rubikon er helten i alle de tre bøkene som Andreas Iversen har utviklet i samarbeid med forfatter Aleksander Kirkwood Brown. I Den siste halloween opplever Edward at skolens rektor vil ha slutt på halloween-feiringen, og i stedet vil innføre Hallo venn. Samtidig nærmer Åsgårdsreia seg, og de er på leit etter en real fest – og noen å kidnappe. Snart er det fullt kaos, og det blir opp til Edward Rubikon og hans kompanjonger å stoppe de mørke kreftene.

Den siste Halloween
I Andreas Iversen og Aleksander Kirkwood Browns Den siste Halloween møter vi en rektor som vil forby Halloweenfeiring og i stedet innføre en Hallo venn-markering. Dette viser seg å få dramatiske konsekvenser…

Andreas Iversen – populær illustratør og tegneserieskaper

Andreas Iversen (f. 1983-) er tegneserieskaper og illustratør. Stripene og illustrasjonene hans har blitt trykket i ulike aviser og magasiner. I 2013 vant han Dagbladets seriekonkurranse med stripen Generasjon Lost.
Andreas Iversen
Andreas Iversen er illustratør og tegneserieskaper, med et humoristisk og vridd blikk på tilværelsen.

– Er Er det en eller flere bøker fra «barndommens nattbord», som har gjort spesielt sterkt inntrykk på deg?

– Det gikk mest i blader, og da spesielt tegneserieblader. Jeg jobbet meg opp fra Donald og andre Disney-fortellinger til fransk-belgiske tegneserier som Asterix og Sprint. Det var nok fortellingen om Asterix og de tapre gallerne som gjorde sterkest inntrykk. Jeg saumfarte alle butikker jeg var innom på jakt etter nye Asterix-album.

– Var du av de heldige som fikk sitte på et voksenfang og bli lest for som barn? Og hadde du noen gode stunder med en lesende voksen på sengekanten?

–  Jeg husker veldig godt at mamma leste for broren min og meg mens vi lå i køyesenga. Verdens største fersken av Roald Dahl og Skatten på sjørøverøya av Robert Louis Stevensen er noen av bøkene vi leste sammen. Husker at det var hyggelig og søvndyssende, og det er noe jeg ønsker å gjøre med min datter når hun blir litt større.

– Hva har litterære møter i barndommen betydd for din senere skapende virksomhet?

– Jeg ble alltid dratt mer mot det visuelle i bøkene, enn selve teksten. Jeg elsket å bla i bøker og se på illustrasjonene og bildene. Og som nevnt gikk det mye i tegneserier. Det er vel en forklaring på at jeg ble illustratør og serieskaper i voksen alder.

Anne Østgaard

Anne Østgaard har vært informasjonsmedarbeider i Cappelen/Cappelen Damm siden 1985. I 2013 tiltrådte hun en nyopprettet stilling som nettjournalist i forlagets digitale fellesavdeling, der hun er innholdsleverandør til forlagets ulike nettsteder og digitale kanaler, som bloggen forlagsliv.no, cappelendamm.no og bedriftens intranett. Hun er også engasjert på arrangementssiden, som programskaper og medansvarlig for Lunsjpausen, forlagets ukentlige, formiddagsarrangement, og som leder av Cappelen Damms Kunstforening Veggpryd.

Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *