Et eventyr med tragisk slutt

Roald Amundsens spektakulære luftferder

OPPOVER av Bjørn OuslandOPPOVER av Bjørn Ousland
"OPPOVER. Roald Amundens spektakulære luftferder" er en gjennomillustrert sakprosafortelling - et fascinerende, men også krevende prosjekt å jobbe med, synes Bjørn Ousland.

"Oppover" er en gjennomillustrerte sakprosabok som viser hvordan Roald Amundsen med sine fly- og luftskipekspedisjoner bragte utforskningen av polarområdene inn i en ny tidsalder.

OPPOVER
Jeg har lenge tenkt at Oppover skulle være en verdig avrunding av min Polarserie, skriver Bjørn Ousland.

Oppover viser hvordan Amundsens luftferder startet en ny polar tidsalder

Oppover. Bare tittelen har gjort at jeg lenge har planlagt å runde av min Polarserie med en bok om Roald Amundsens luftferder. Luftferdene er nok ikke like kjente for folk som Sydpolferden eller seilasen gjennom Nordvestpassasjen, men er like betydningsfulle og dramatiske. Amundsen tok med fly- og luftskipekspedisjonene utforskningen av polarområdene inn i en ny tidsalder.

OPPOVER
«Oppover» er også en bok om luftfartens og flyenes tidlige historie. Og om dristige menn i farlige fly. Les mer og kjøp Oppover på cappelendamm.no

Les også

Carl Barks Donald-historier i særklasse

Barndommens nattbord: Intervju med Bjørn Ousland

Med luftskipet Norge over Nordpolen

Dette er også beretningen om personlige opp- og nedturer det siste tiåret i Amundsens liv, samtidig som boka forteller om flyenes utvikling fram til 1928 og med den politiske utviklingen i Europa fram til 2. Verdenskrig som bakteppe. I ettertid er det ferden med luftskipet Norge over Nordpolen, som har blitt stående igjen som den store bragden fra den siste delen av Amundsens liv.

Ønsker du å lese flere artikler fra Cappelen Damm, meld deg på nyhetsbrev her!

Luftskipet Norge
Med luftskipet Norge over Nordpolen – den siste store bragden i Amundsens liv.

Nødlanding og stor dramatikk

Men i boka er det nok beretningen om flyvningen med ”hvalene”, flybåtene N24 og N25 med Nordpolen som mål, som er den mest dramatiske i hele Roald Amundsens karriere. Flyene måtte nødlande nær Nordpolen og kom seg ikke på vingene. I over tre uker hakket, måket og tråkket de seks mennene snø og is, for å lage en startbane i drivisen for det ene flyet som kunne brukes. Hjemme var alle overbevist om at Amundsen var omkommet, da de utslitte og utsultede mennene endelig klarte å returnere til Svalbard.

Nordpolen
Her skildrer boken en dramatikk det er vanskelig å forestille seg – etter nødlanding nær Nordpolen.

Den store folkehelten

Etter dette ble Amundsen den store folkehelten på ny. Og så har vi den siste, dramatiske aksjonen for å redde sin egen erkerival, italieneren Umberto Nobile. Nobile kom tilbake, det gjorde ikke Roald Amundsen.

Les også

Nordvestpassasjen – den store utfordringen

Amundsens spektakulære luftferder – et stoff som krever plass

Oppover er tykkere og har tatt lenger tid å lage enn de fire tidligere polarbøkene. Stoffet var så spennende og omfattende at det krevde mer plass. Også tegneteknikken er annerledes, med store bilder malt i akvarell og pastell, og en mengde mindre illustrasjoner på hvert oppslag, gjort i fettblyant og fargelagt digitalt.Jeg tror selv det har skapt en egen dynamikk på sidene.

Polarskuta Mauds liv i Polhavet

Under nesten hele det tidsrommet fortellingen dekker, var Amundsens polarskute Maud ute i Polhavet. I 7 år, bare delvis med Amundsen selv om bord, lå skuta i isen med mål om å komme i drift mot Nordpolen.

Polarskuta Maud
Den stolte polarskuta Maud på vei ut Oslofjorden mot polare eventyr. Det skulle gå 85 år før den kom tilbake til Norge.

Og nå har Maud kommet hjem

Og akkurat da boka var ventet fra trykkeriet, kunne jeg padle kajakken min hjemmefra Nesodden og over Bunnefjorden til Roald Amundsens hjem på Svartskog. Der fikk jeg være med på å ta imot skroget av Maud, som endelig kom hjem etter 87 år på sjøbunnen i Canada.

Et rørende øyeblikk med polarhistorisk sus over seg. Det passet helt perfekt.

Oppover passer for barn fra 8-12 år.

Maud
I august kom Roald Amundsens polarskute «Maud» tilbake til Norge etter 85 år under vann i Nordvestpassasjen. 18. august ankom skuta Vollen i Asker, hvor hun ble sjøsatt i 1917. Dagen etter «seilte» «Maud» mot Amundsens hjem på Svartskog, før slepet gikk videre til Oslo.

Les også

Gjesteblogg av Bjørn Ousland: NANSEN – En ekte helt