Skriver om dyr fra hele verden

Barndommens nattbord: Intervju med Åshild Skadberg

Åshild SkadbergÅshild Skadberg
Åshild Skadberg er journalist, spaltist og forfatter. For tiden leverer hun historiestoff til juniorsidene i Aftenposten Historie. Hun har utgitt flere bøker om dyr for barn og vært spaltist for dyrestoff i Aftenposten Junior. Foto: André Løyning

Åshild Skadberg har vært dyrespaltist i Aftenposten Junior og skrevet flere barnebøker om dyr. Nå er hun aktuell med "DYR. Vilt, snilt, tøft og røft".

Dyrevenn

Åshild Skadberg (1968) er fra Oslo. Hun er cand.mag. i psykologi, nordisk og litteraturvitenskap. I tillegg til å jobbe som redaktør for NTB Tema, har hun vært spaltist for dyrestoff i Aftenposten Junior. For tiden skriver hun historiesaker til junoiorsidene i Aftenposten Historie. Åshild har skrevet flere barnebøker om dyr, som Dina og drømmehesten (Omnipax 2005), Har du sett katten vår (Ominpax 2012) og DYR. Helt vilt – og temmelig tamt (Cappelen Damm 2016), sistnevnte med stoff og temaer fra Aftenposten Juniors dyresider. Nå er hun aktuell med oppfølgeren, DYR. Vilt, snilt, tøft og røft, der hun nok en gang tar oss med inn i et mangfoldig og myldrende dyreunivers. Boken er rikt illustrert med tekster, bilder og quizer til glede for alle kunnskapstørste dyreelskere.

All verdens dyr
I «All verdens dyr» møter du et mylder av ville og tamme skapninger fra hele verden. Boken er preget av morsomme tekster og fantastiske bilder.

– Er det en eller flere bøker fra «barndommens nattbord» som har gjort spesielt sterkt inntrykk på deg?

– Det er egentlig mange. Vi hadde mye bøker, og mange av dem var fra Bokklubben. Jeg husker marihøne-logoen og medlemsbladet. Det mest fascinerende for meg var samspillet mellom tekst og illustrasjoner. Når jeg ser igjen bildebøkene fra barndommen, får jeg en god stemning av 70-tallet. Av idealene som preget tiden og dermed barnelitteraturen og kunsten generelt. Herr Gummistrikk og vesle Henriette er en perle, med nydelige illustrasjoner av Hans Normann Dahl.

Som voksen kom jeg over et opptrykk av en av illustrasjonene fra boka. Det er en sommerkveld ved kysten, med hvite gamle hus, måken, danskebåten som passerer forbi, seilbåt, robåt. Og en naken kvinne som står, kanskje usynlig for de andre, i vannet og drømmer seg bort. Det bildet har jeg på veggen hjemme i dag. Alle bøkene om Ruffen, med herlige tegninger av Thore Hansen, gjorde også inntrykk. Jeg har ofte tenkt at det hadde vært gøy å skrive en barnebok som en av min barndoms illustratørhelter kunne illustrert.

– Var du av de heldige som fikk sitte på et voksenfang og bli lest for som barn? Og hadde du noen gode stunder med en lesende voksen på sengekanten?

– Høytlesing var viktig hjemme, og det jeg husker best, er at mamma leste eventyr; Både Asbjørnsen og Moe og H.C. Andersen. Spesielt husker jeg at hun ikke ville lese om den lille havfruen. Hun mente eventyret var for skummelt. Jeg maste meg til det etter hvert, og levde meg sterkt inn i den fysiske smerten over å miste fiskehalen og få menneskebein i stedet. Men jeg tror vi kan kalle lesingen av dette eventyret «en god stund», tross alt. Lesing skal jo vekke flere følelser, ikke bare de idylliske.

– Hva har litterære møter i barndommen betydd for din senere skapende virksomhet?

– Jeg tror opplevelsene med bøker i barndommen har gjort at jeg har ønsket å skape noe selv. Noe som kan vekke følelser hos barn – både skjønnlitteratur og sakprosa. Sistnevnte sjanger må absolutt ikke bli kjedelig eller skoleaktig. Jeg synes barn og ungdom har så mange pliktløp allerede, og vil ikke bidra til å gi dem flere. Jeg vil at bøker skal skape atmosfære og stemning. Det trenger ikke være noen motsetning mellom å bli følelsesmessig engasjert og å ta inn kunnskapsstoff.

Anne Østgaard
Anne Østgaard har vært informasjonsmedarbeider i Cappelen/Cappelen Damm siden 1985. I 2013 tiltrådte hun en nyopprettet stilling som nettjournalist i forlagets digitale fellesavdeling, der hun er innholdsleverandør til forlagets ulike nettsteder og digitale kanaler, som bloggen forlagsliv.no, cappelendamm.no og bedriftens intranett. Hun er også engasjert på arrangementssiden, som programskaper og medansvarlig for Lunsjpausen, forlagets ukentlige, formiddagsarrangement, og som leder av Cappelen Damms Kunstforening Veggpryd.
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *