Ny, stor satsing på Leseløver

Leseglede er nøkkelen

LeseløveLeseløve
Leseløvene er en serie med lettlestbøker for barn. Nylig rundet serien 30 år. Hundretusenvis av leseløver har gjennom årene bidratt til lesetrening og leseglede hos de yngste, og for mange representert selve gjennombruddet og inngangen til litteraturens vidunderlige verden.

Leseglede er nøkkelen til gode leseferdigheter. Alle barn har rett til å finne en bok som de mestrer og liker. Leseløvene bestreber seg på å ha noe for alle.

Vi trenger gode formidlere for å skape leseglede

Ikke alle barn klarer å finne lesegleden på egen hånd. Til det trenger vi gode foreldre, lærere, bibliotekarer og andre formidlere. For å gjøre jobben for disse så enkel som mulig, har vi delt inn lettlestserien vår, leseløvene, på en ny måte.

Kari Stai
Kari Stais ferske bok, Pyse, er et godt eksempel på en ekte Løveunge. Du kan kjøpe Løveunger her!

Leseløver med tre nivåer

Med dette som bakgrunn, har Cappelen Damm tatt grep for å revitalisere Leseløvene. Leseløvene har nå tre nivåer. Det er Løveungen, som er for de som akkurat har lært å lese selv. Her er det maks én setning per side, og illustrasjonene er vesentlige. Vi har Min første leseløve, som er nivået over Løveungen. Her er det litt mer, men fortsatt enkel tekst, og illustrasjoner på hver side. Det siste nivået er Leseløven. Dette er for mer drevne lesere. Teksten ligner den i en vanlig lesebok. Ved å følge denne nivåinndelingen, blir overgangen til andre bøker lettere.

Hvert nivå har tre sjangere

Vi har tre sjangere i hver av løvenivåene. Ved hvert Leseløve-slipp vil hver Løveunge, Min første leseløve og Leseløve få en ny skjønnlitterær bok, en faktabok og en vitse-/gåte-/quizbok. Her vil alle barn finne noe de synes er gøy, spennende eller interessant.

Kultur for lesing

Kultur for lesing skapes når det finnes en bok for enhver leser. Kultur for lesing skapes når barn får rom til lesing. Det skapes hjemme, på skolen og på bibliotekene. Vi vil gjøre veien til å skape denne kulturen så enkel som mulig.

Pappavister
Lise Dragland og illustratør Cathrine Sandmæl står bak den rykende ferske Min første leseløve, Pappavister. Nye Min første leseløve-bøker kan du kjøpe her!

Hemmeligheten er å dra den ferske leseren gjennom teksten

En god lettlesttekst må skape engasjement. Den gode lettlestboka må få leseren til å tro, hvert fall et lite øyeblikk, at hun er en god leser. Sånn at de orker og vil lese en hel bok. Dette engasjementet skapes i stor grad av interesse. Boka må handle om noe spennende og interessant. Noe som drar leseren gjennom sidene.

Gode leseferdigheter viktig for læring

Gode leseferdigheter er også god samfunnsøkonomi. Kan du lese, står du bedre rustet til senere utfordringer i livet. Vi må være bevisste hvor viktig lesingen er for ferdigheter og skolemestring. Gjennom revitalisering av Leseløvene har Cappelen Damm satt i system det kravet vi skal ha til oss selv om at alle barn skal finne en bok de liker – også startleserne.

Bettina og tyven
Sidsel Jørnalid og Monia Nilsens Leseløve-bøker om Bettina er veldig populære. Nå foreligger en ny bok i serien, Bettina og tyven. Nye Leseløver kan kjøpes her!

Riktig fokus

Leseløvene var 30 år i 2018. Det er mange år med litterære bidrag til å gi barn leseglede. 2019 er Bokåret. La oss bruke dette året til å ha riktig fokus. Bøker er ikke dyrt. Det som er dyrt er å ha et barn som dropper ut av skolen. Et barn som ikke får det til, som ikke erverver gode leseferdigheter, vil også utvikle lav selvtillit og kjenne på en manglende gjennomføringsevne.

Lettlestbøker – kanskje de viktigste bøkene

Jeg velger å si at de lettleste bøkene kanskje er de aller viktigste bøkene vi har. Det er de som skaper voksne lesere etter hvert. Det er de som legger grunnlaget for all senere lesing. Det er de som skaper grunnlaget for leseferdigheter og -glede. Leseløvene er viktige for fremtiden!

Cecilie Kirkaune Bodahl

Redaktør for Cappelen Damms lettleste bøker. Kaller seg gjerne Leseløvegeneral. Viktigste misjon i arbeidslivet: å sørge for at alle som lærer å lese finner en bok de mestrer og synes er spennende. Beste egenskap: ekstremt entusiastisk på vegne av lettlestboka!

Legg inn kommentar
  1. Velaug:

    «Den gode lettlestboka må få leseren til å tro, ihvertfall et øyeblikk, at hun er en god leser.» Nei, den gode lettlestboka må gi leseren en opplevelse av å mestre ! Ikke «tro «, men faktisk vise at leseren mestrer. Da kan man kanskje klare å hjelpe et barn som strever med å knekke lesekoden.
    En interessant artikkel-

    30. januar 2019 kl 20:06

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *