Markedsføring og kommunikasjon på nett

3 tips for å skrive bedre på websiden din

Tror du teksten på nettstedet ditt ikke spiller noen rolle? – Da tar du grundig feil. Her gir Nina Furu, Norges kanskje aller fremste ekspert på innhold på nett, tre raske tips for deg som vil lage bedre tekster til websiden din.

Du har kanskje ikke tenkt på det før, men teksten spiller faktisk en veldig stor rolle på nett. Det er teksten som avgjør hvor godt nettsiden din rangerer på Google, og det er ofte hva som står på nettstedet ditt som avgjør om kunden får lyst til å velge akkurat deg som leverandør.

Her er tre viktige tips som du kan gjennomføre allerede nå:

1. Bruk kundens ord

Det hjelper ikke å bruke andre begreper (for eksempel «intensivkurs» eller «bilførerkurs») hvis ikke selve søkeordet finnes på siden eller i lenker inn til siden.

Når kunden skal velge leverandør søker han veldig ofte på Google. Og når man søker på Google får man treff på nettopp det ordet man har søkt på. En kunde som søker på for eksempel «kjøretimer» får opp sider der nettopp ordet «kjøretimer» forekommer. Det hjelper ikke å bruke andre begreper (for eksempel «intensivkurs» eller «bilførerkurs») hvis ikke selve søkeordet finnes på siden eller i lenker inn til siden.

Husk på dette når du skriver tekster, og velg ord som du tror bruker søker på.

2. Kutt tåkepratet

Hvis du klarer å finne ut hva bruker egentlig kommer inn til siden din for å finne og gjøre, så plasser denne informasjonen så lett tilgjengelig som mulig, gjerne direkte på forsiden.

Gjør det kort! Ingen orker å forholde seg til med mengder av irrelevant informasjon. Hvis du klarer å finne ut hva bruker egentlig kommer inn til siden din for å finne og gjøre, så plasser denne informasjonen så lett tilgjengelig som mulig, gjerne direkte på forsiden.

Den enkelte artikkelen kan også med fordel struktureres slik at hovedbudskapet og konklusjonen kommer først. Poenget er å få sagt det viktigste raskt, slik at flest mulig får det med seg. Detaljene kan heller komme etterpå, for de som er spesielt interesserte.

3. Ha et verdiforslag

Pass på at du selv er klar over både hvorfor produktene er gode og hvorfor ditt firma er en god leverandør, og at du formidler dette på en slik måte at kunden får det med seg.

Hvis du er i et marked med konkurranse, så forklar kunden (kort!) hvorfor han burde kjøpe produktet ditt, og hvorfor han burde velge nettopp deg heller enn konkurrentene. Med andre ord: Sørg for at du har et tydelig verdiforslag.

Det er mange måter å skille seg ut på – du kan være bedre, du kan være billigere, du kan være enklere å forholde seg til eller du kan ha bedre kundeservice. Eller noe helt annet. Pass på at du selv er klar over både hvorfor produktene er gode og hvorfor ditt firma er en god leverandør, og at du formidler dette på en slik måte at kunden får det med seg.

Og forresten: Ikke glem å gjøre det så enkelt som mulig å ta kontakt med deg. Telefonnummer, adresse og eventuelt kontaktskjema bør være lett tilgjengelig på alle sider.

Markedsføring og kommunikasjon på nett
Nina Furu er denne uken aktuell med ny bok om markedsføring og kommunikasjon på nett

Vil du lære mer? Kjøp Nina Furus nye bok Markedsføring og kommunikasjon på nett

Les også: Den gode digitale teksten

 

Om Nina Furu:

Nina Furu regnes som Norges kanskje aller fremste ekspert på innhold på nett. Hun driver Nettredaktørskolen i Oslo, gir sertifiseringskurs i digital marketing, har skrevet flere av lærebøkene som brukes om webkommunikasjon på norske høyskoler og rådgir en rekke av landets aller største nettsteder i både privat og offentlig sektor. Til daglig er hun kursleder og rådgiver i Webgruppen AS.

Vibeke C. Christiansen
er informasjonsansvarlig for faktaredaksjonen og har bakgrunn som journalist og redaktør fra mediebransjen. Jeg brenner for godt innhold, kommunikasjon og formidling!