Blås i nyttårsforsettene og få de forandringene du ønsker deg

«Mangt skal vi møte, mangt skal vi mestre. Dagen i dag kan bli vår beste dag.»
Erik Bye

Lykkekoden-NY-Forside

Er det slik at du lever livet ditt på autopiloten og lar vanene styre din hverdag og ditt liv? Veldig mange mennesker gjør det, for så å oppleve at de lever et liv de ikke er fornøyd med. Er det slik for deg også, at du går rundt og er mellomfornøyd? At du har noen ønsker, drømmer og lengsler for deg selv og ditt liv? Kanskje du ønsker at et eller flere områder av livet ditt burde vært bedre. Jeg møter ofte mennesker som har prøvd å gjøre forandringer i årevis. Kanskje du har det slik som en dame jeg coachet nylig. Hun oppdaget at de nyttårsforsettene hun hadde for 2014 bare var en dårlig kopi av fjorårets forsetter. Er dine nyttårsforsetter også en repetisjon av ønsker og drømmer fra tidligere år? Hva sier du til at vi blåser i nyttårsforsettene og virkelig skaper de forandringene du ønsker deg?

  1. Hemmeligheten til å skape de forandringene du ønsker deg, er å endre dine vaner. Det å lage nyttårsløfter og sette mål virker dårlig hvis vi ikke er innstilt på å endre de vanene som gir oss det vi ikke ønsker. Hvis vi har et nyttårsforsett om å ta av noen kilo, nytter det lite om vi lar være å trene og fortsetter å spise usunt. For å skape forandring trenger vi å etablere noen nye, sunne vaner. Vaner som ikke føles som en tvang, noe en må gjøre, men vaner som gir glede og føles lystbetonte.
  2. Oppdag hva det gir deg å realisere ønskene dine. Hva er det du trenger å gi slipp på og hva er det du trenger å tilegne deg for å sikre deg at du lykkes med å implementere den nye vanen? Noter ned for deg selv; dette vil jeg gi slipp på og dette vil jeg starte med. Det kan være at du vil gi slipp på å spise snop og godteri i ukedagene. Kanskje det føles overveldende å tenke at det er noe du skal gjøre hele året, så ta en uke, en måned om gangen. List opp det du er klar til å gi slipp på og noter deg hva det vil gi deg, føl på følelsen det vil gi deg. Så sørger du for å holde denne følelsen levende i tiden fremover, helt til den nye vanen er etablert.
  3. Fokuser på det du ønsker deg. Når vi ønsker noe trenger vi å fokusere tankene og følelsene våre på det. Hvis vi ønsker en sunnere livsstil og ser en kake, kan vi tenke at det så deilig ut, og det ville smakt godt. Disse tankene gir oss noen følelser som inspirerer oss til å en type handling som gjør at vi sannsynligvis spiser kaken. Det gir oss et resultat. Når vi fokuserer tankene, betyr det ikke at vi ikke får tanken, men vi følger den ikke. Når tanken om at det hadde vært deilig med den kaken dukker opp, sier vi til oss selv, ja, den hadde smakt godt, men nå har jeg bestemt meg for å være sunn. Så finner vi frem bildet av den sunne versjonen av oss selv, føler på følelsen av å være denne versjonen. Det gir inspirasjon til en annen type handling som gir et annet resultat. På den måten kan vi gjennom å skape indre forandringer i tanke- og følelser skape forandringer i livet.
  4. Fokuser på det du får til og det som er bra. I stedet for å slå deg selv i hodet og la den indre kritikeren løpe løpsk hvis du viker fra din nye vane én gang, så snakker du fint til deg selv og finner frem til bildet og følelsen av det du ønsker. Du sier så bestemt og kjærlig til deg selv at dette er det jeg ønsker. Så handler det om å feire hver dag. Det vil si at hver kveld når du går til sengs, bør du løfte frem det som har vært bra den dagen.
  5. Det å fokusere på det som gjør deg glad og får frem lykkefølelsen i hverdagen, er som bensin mot ønskene. Det betyr at å løfte frem det du er takknemlig for og det du setter pris på i hverdagen, vil virke som en magnet mot det du ønsker deg. Selv om vi ofte har mange ting å være takknemlig for, er det ofte en treningssak å begynne å verdsette det vi har av gode ting og gleder i livet. Veldig ofte tar vi det som en selvfølge. Men tenk et øyeblikk etter: Hvis det var slik at alt du har nå i livet plutselig ble tatt fra deg, hvor takknemlig ville du da vært for hver lille ting når du fikk det tilbake?
  6. Hev lykkenivået. Legg merke til hva som skjer inni deg, i dine følelser, når du begynner å tenke på det du er takknemlig for og det du setter pris på i livet ditt. Hvis du er som de fleste, så fyller disse tingene deg med en god og varm følelse. Det å begynne å løfte frem det man er takknemlig for i hverdagen, er med på å fylle livet med mer glede og hjelper oss å heve lykkenivået.

Denne dagen kan bli din beste. Dette året kan bli ditt beste. Du har nå lært at lykken og det gode liv ikke er noe som rammer tilfeldige personer. Du har lært hvordan du kan løfte frem det som gir deg godfølelsen og la den være ditt kompass i hverdagen.

Det handler ikke om å snu opp ned på alt. Det handler om å ta små steg og gjøre noe hver dag som bringer frem den boblende lykkefølelsen.

May-Bente Høiland-Lode
May-Bente Høiland Lode har skrevet boken "Lykkekoden - Få det beste ut av livet!". Hun er utdannet lektor i pedagogikk og har skrevet hovedfagsoppgave om motivasjon. I de siste 10 årene har hun arbeidet fulltid som coach, foredragsholder og kursholder der hun hjelper mennesker med å bli mer lykkeligere og få et bedre liv.
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.