Vi hilser sommeren velkommen

Få sterk og smidig rygg

yoga
Yoga helt enkelt! av Bente Helene Schei. Les mer og kjøp boken på cappelendamm.no

Yoga helt enkelt! Øvelser og programmer for hele kroppen av Bente Helene Schei fikk stor oppmerksomhet under bokmessen i London tidligere i år. Nå er boken solgt til både Danmark og Tyskland!

Schei har brukt erfaringene sine fra tjue år med yoga og lagd en bok som skal gi alle muligheten til både å praktisere og bli glad i yoga. Grunntanken bak forfatterens yogaundervisning er at yoga er enkelt! Vi hilser sommeren velkommen med å rette oss opp i ryggen og løfte hodet!

LES OGSÅ: Slik får du bedre balanse

– Sol og sommer gjør at man reiser seg og strekker seg, løfter hodet og retter seg opp i ryggen. Jeg merker det i alle fall veldig! Det er mange fine og enkle øvelser fra boken min som bidrar til en smidig rygg, nakke og skuldre, sier Bente Helene Schei (se trinnene til kobra-øvelsen lenger ned i teksten!).

yoga
Kobra-øvelsen forebygger ryggsmerter og opprettholder en smidig ryggrad.

– I yogasammenheng er ryggraden svært viktig for en balansert kropp. Er ryggen i balanse, er du i balanse, og du blir sterk og stabil i kropp og sinn, forklarer hun.

Kobra – helt enkelt!

1. Ligg på magen med samlede strake ben.

2. Plasser hendene i matten rett utenfor brystet.

3. Fingrene peker framover, armene er inntil kroppen og albuen peker bakover.

4. Hvil pannen i gulvet. Start med å løfte hodet, deretter brystet og overkroppen.

Er ryggen i balanse, er du i balanse.

5. Strekk armene slik at albuen kun har en liten bøy.

6. Hodet vendes sakte bakover slik at haken peker framover.

7. Bli litt i stillingen.

yoga
TA EN KOBRA: Denne øvelsen gjør underverker på flere måter! Det er bare å ta med seg yogamatten ut i parken eller hagen.

8. Når du går ut av stillingen, retter du sakte hodet framover, bøyer armene og senker deg ned slik at

pannen kommer sist i matten.

9. Hvil litt i stillingen.

10. Dette er én gang.

Repetisjoner

Opptil 5 ganger. Øv deg på å være litt lenger i stillingen hver gang.

Pust

Alternativ 1:
Pust med din naturlige pust.

Alternativ 2:
Pust inn når du reiser deg opp i kobra. Du kan enten velge å holde pusten i stillingen eller puste med din
naturlige pust. Pust ut når du går ned. Pust vanlig når du hviler før neste gang.

LES OGSÅ: Tre enkle yogaøvelser alle kan klare!

Fokuser på følgende

Oppmerksomheten er på pusten, bevegelsen og på buen i ryggen, samt strekket på framsiden av kroppen.

Pass på
Vær oppmerksom på belastningen på korsryggen, og bøy eventuelt litt mer i albuen slik at belastningen blir mindre.

Virkning
Stillingen forebygger ryggsmerter og opprettholder en smidig ryggrad. Den masserer de indre organene og bidrar til god fordøyelse.

Vibeke C. Christiansen
er informasjonsansvarlig for faktaredaksjonen og har bakgrunn som journalist og redaktør fra mediebransjen. Jeg brenner for godt innhold, kommunikasjon og formidling!
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *