Dette påvirker matvanene dine

Slik reduserer du matsvinn

Å lage mat til bare en person kan være utfordrende. - En viktig motivasjon for mange når de velger middagsabonnement eller matkasser handler om riktig porsjonering, sier Sifo-forsker Annechen Bugge. Foto: Unsplash.com

Fra tid til annen lager vi alle mat bare til oss selv. En stor utfordring når man lager mat alene er porsjonering. Både oppskrifter og matvarene man kjøper i butikken er ofte tilpasset større husholdninger.

 

– En viktig motivasjon for mange enslige når de velger middagsabonnement eller matkasser handler nettopp om riktig porsjonering. Blant annet for å redusere matavfall, sier Annechen Bugge, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

matsvinn
Annechen Bahr Bugge har vært ansatt ved SIFO siden 1993, og arbeider med ulike problemstillinger knyttet til norske mat- og spisevaner.

Å regulere matsvinn kan være ekstra utfordrende for de som lever alene, enten fordi middagsrester blir stående til de må kastes, eller fordi man ikke får brukt opp alt innholdet i store forpakninger.

Bare i Norge kaster en gjennomsnittlig norsk forbruker 42 kg mat som kunne vært spist hvert år. Et viktig grep for å redusere matsvinn i Norge er avtalen som ble undertegnet før sommerferien av de store dagligvarekjedene og et stort antall norske bedrifter. Målet med avtalen er å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030.

Alt handler om planlegging

At det var et tydelig behov for kokebøker som retter seg spesifikt mot de som lager mat alene er noe kokk og forfatter Adam Bjerck har merket seg. Med 1 porsjon tilrettelegger han for matlaging i små husholdninger.

– Jeg håper å kunne bidra med inspirasjon slik at flere ønsker å lage enkle og sunne retter til seg selv, sier Adam.

Hans beste tips for å unngå matsvinn er å planlegge matinnkjøpene godt. Ved å planlegge menyen uke for uke og ta en stor handletur i uken sparer du både tid og penger. Samtidig reduserer du mengden mat som går til spille. En annen fordel er at du unngår den litt kjipe handleturen på vei hjem, når du er både sulten og lei. Ukemenyene i 1 porsjon er sammensatt med tanke på å få brukt opp større forpakninger over flere retter i løpet av uken.

– Jeg har tatt høyde for å bruke opp alle råvarene, brukt god tid på kjøkkenet og smakt meg frem til den perfekte mengden til middag for én, sier Adam.

Matvarene man kjøper i butikken er ofte i store forpakninger. En kilo gulrøtter er mye til en middag for én person.

matsvinn
Adam Bjerck så et tydelig behov for kokebøker tilpasset små husholdninger. I 1 porsjon har han samlet ukemenyer, ferdige handlelister og sunne retter som passer til en person.

Lite sosialt å spise alene

Å lage sunne middager til en person kan være utfordrende. Mange tyr til enkle og ofte usunne løsninger. Tidligere så man tendenser til et dårlige kosthold hos single, preget av raske løsninger og ustabile spisemønstre. De siste årene har forskere derimot sett en økende interesse for matlaging i hele befolkningen:

– De aller fleste, unge så vel som eldre aleneboende, spiser varm middag hjemme nesten hver dag. Begge disse gruppene har et overraskende stabilt og fastlagt måltidsmønster, sier Annechen Bugge.

Hun ser likevel flere utfordringer ved å ikke være del av en større husholdning.

– Det at det er lite sosialt å spise alene er vanskelig. Flere aleneboere svarer at de ser på TV når de spiser, enn de som bor sammen med flere, forteller hun.

Å legge litt mer tid og energi i å lage sunne måltider til deg selv er en viktig investering i helsen din.

Kokk og forfatter Adam Bjerck peker også på det sosiale aspektet ved matlaging:

– Vi er sosiale vesener og det faller naturlig for oss å foretrekke selskap når vi spiser. Det er likevel viktig å unne seg selv god mat selv om man spiser alene, påpeker han. Å legge litt mer tid og energi i å lage sunne måltider til deg selv er en viktig investering i helsen din.

Menn spiser mer usunt enn kvinner

Selv om single har et mer stabilt spisemønstre enn før og interessen for mat er økende i hele befolkningen, ser forskerne at single menn er mer utsatt enn kvinner når det kommer til god ernæring.

– En studie av eldre menns frukt- og grønnsaksforbruk viste at den mest avgjørende faktoren (for inntaket av frukt og grønt), var om det var en kvinne i husholdet eller ei. Unge gutter er hyppigere gjester på fastfoodsteder enn unge jenter. De drikker også mer sukkerholdig leskedrikk. Kvinner er generelt langt mer opptatt av å spise sunt enn menn – og de spiser også sunnere, påpeker SIFO-forsker Annechen Bugge.

Hvis tanken på å stå alene på kjøkkenet for å lage sunne middagsretter blir for overveldende, og det frister mer med en usunn ferdigmiddag, er Adams tips å skape litt stemning rundt matlagingen.

– Finn en bra spilleliste, og fokuser på at du skal kose deg med matlagingen. Test ut en ny oppskrift og samtidig lære deg noe nytt. Det er heller ikke alltid så vanskelig å friske opp en middagsrett, og du kan enkelt gjøre endringer for å gjøre en rett sunnere. Vær nysgjerrig på råvarene og smakene. Bruk av krydder og friske urter, som basilikum og koriander, gjør seg godt i en travel hverdag og frisker raskt opp tallerkenen, tipser han.

Lykke til med matlagingen denne høsten!


LES OGSÅ:

Bytt ut cheeseburgeren med en saftig søtpotetburger

Indisk vri på fårikålkjøttet

Her er Trines sjekkliste før du inviterer hjem!