Susanne og Silje vil få deg til å bli glad i styrketrening

styrketrening for jenterstyrketrening for jenter
Susanne Soydan (t.v.) og Silje Bjørnstad gleder seg over nytt år og nye muligheter. Nå håper de å inspirere alle norske jenter der ute til å bli glad i styrketrening. Foto: Ann Kristin Engebakken

Lei av at trening og kosthold fremstår så komplisert i mediene? Susanne Soydan og Silje Bjørnstad lærer deg helt basis styrketrening og hvordan du kan sette sammen et næringsrikt kosthold.

styrketrening for jenter
Silje (t.v.) og Susanne ønsker at boken skal bli et nyttig verktøy i hverdagen din – og gi deg inspirasjon og motivasjon.

Slik former du kroppen er boken vi selv skulle ønske vi hadde lest da vi begynte å interessere oss for trening og kosthold. Mange jenter vet ikke alltid hva som skal til for å nå målet sitt, og det er lett å la seg påvirke av alle de «nye og revolusjonerende» metodene man blir eksponert for gjennom medier og markedskrefter, sier Silje Bjørnstad. Hun er ernæringsfaglig rådgiver, personlig trener og journalist.

Enkle øvelser og vanlig mat

Dette er boken for deg som ønsker å forme kroppen gjennom styrketrening og helt vanlig, næringsrik mat. Susanne og Silje deler sin kunnskap og erfaring, for å gi deg større utbytte av tiden du legger ned på trening og kosthold – og bringe deg nærmere de resultatene du ønsker.

– I denne boken vil vi lære deg helt basis styrketrening og gi tips til hva slags mat du bør spise for å oppleve framgang. Bra kosthold og trening er ikke så komplisert som det kan fremstå som. Vi ønsker at boken skal bli et nyttig verktøy i hverdagen din – og gi deg inspirasjon og motivasjon, kompletterer Susanne Soydan, som er naprapat, massasjeterapeut, personlig trener og gruppetreningsinstruktør.

Les også

Søtt og sunt etter styrketrening

TIPS TIL UTFALL: Når du trener utfall kan du gjøre ferdig alle repetisjonene med det ene benet, eller du kan trene annethvert ben. Som variasjon kan utfall utføres med hantler i hver hånd, med vektstang på ryggen eller på fremsiden av kroppen, som ved front-knebøy. Øvelsen kan også utføres med vektstang eller vektskive på strake armer over hodet – eller en hantel eller kettlebell som holdes inntil brystet.

Start settet med det benet du er svakest i.
Da bruker du det svakeste benet som
referanse, og lar det bestemme belastning
og antall repetisjoner.

3 enkle styrketreningsøvelser for å kickstarte 2018:

ØVELSER FOR BEN OG RUMPE

1. UTFALL BAKOVER

Stå med bena samlet og ta et steg tilbake. Legg tyngden over den fremre foten. Skyv deg tilbake i oppreist stilling. Denne øvelsen kan oppleves som mer stabil enn utfall der du tar et steg fremover.

2. KLASSISK MARKLØFT

Stangen ligger på gulvet når du starter bevegelsen. Stå med omtrent en fotbreddes avstand mellom føttene og ta tak i stangen med hendene rett utenfor lårene.

TIPS TIL MARKLØFT: Hvis du mister grepet når du løfter, kan du vri den ene hånden fra deg. Da holder du underhåndsgrep med den ene hånden og overhåndsgrep med den andre, og på den måten låser du stangen så den ikke glipper like lett.

Kjenn at du spenner opp i ryggen med en liten svai, og len deg frem mens du bøyer hoften. Løft stangen fra bakken ved å presse ifra med bena samtidig som du retter ut hoften til du står oppreist. Stram rumpa og press hoften mot stangen i topposisjonen.

Senk stangen kontrollert ned igjen ved å reversere bevegelsen. Ryggen skal være oppspent og sterk under hele bevegelsen. Stopp gjerne helt opp mellom hver repetisjon og bruk noen sekunder på å justere startposisjonen før neste løft. Hold vektstangen inntil kroppen gjennom hele bevegelsen.


styrketrening for jenter
ØVELSER FOR RYGG OG BICEPS

TIPS TIL PULL UPS: Hvis du ikke er sterk nok til å gjøre pull ups og chins, kan du benytte deg av en strikk.

3. PULL UPS, KROPPSHEV MED OVERHÅNDSGREP

Ta et bredt overhåndsgrep rundt en rett stang. Start med albuene fullt utstrukket og trekk deg opp så du får haken over stangen. Senk deg kontrollert ned til startposisjon. Unngå å pendle med bena og å rykke deg opp. Bruk magemusklene for å stabilisere bevegelsen.

styrketrening for jenter
Vibeke C. Christiansen
er kommunikasjonsansvarlig for faktaredaksjonen og har bakgrunn som journalist og redaktør fra mediebransjen.
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *