Tre enkle yogaøvelser du kan gjøre hver uke

enkle yogaøvelser med Henriette Lienenkle yogaøvelser med Henriette Lien
I sin personlige yogabok "En yogareise" forteller Henriette Lien hvordan yogaen har forandret livet hennes + at du selvfølgelig får masse gode tips til hvordan du kan få et mer balansert liv. ALLE FOTO: Johs Bøe

Vi sitter oss stramme, det vil si vi sitter musklene våre korte, skriver Henriette Lien i sin bok "En yogareise". Disse øvelsene tøyer hofter og ben.

Har du tenkt på hvor mye vi faktisk sitter i løpet av en dag? For mange av oss gjelder dette store deler av dagen på jobb. Vi sitter også når vi spiser, kjører til jobb eller ser på tv på kvelden. All denne sittingen påvirker bevegeligheten i hofter og ben, og disse tre, effektive øvelsene hjelper deg til å myke opp kroppen i takt med vårsola 🙂

– Målet er på ingen måte å bli en gummistrikk, men å ha nok bevegelighet til å leve det livet du ønsker å leve. At ikke begrensende bevegelighet stopper deg i å gjøre det du vil, sier Henriette Lien.

NB! Husk at det er kroppen din som bestemmer tempoet. Ikke hal og dra i kroppen hvis du synes det tar for lang tid. Vær tålmodig, er Liens tips.

Nylig gjestet Henriette Lien Ingefær podcast – hør episoden her!

1. Ligg på ryggen og støtt deg på albuene med knærne bøyd og fotsålene i gulvet

enkle yogaøvelser
Tiden fremover er perfekt til å ta med seg en matte ut – og gjøre noen deilige øvelser for kropp og sjel! Kjøp Henriette Liens bok på cappelendamm.no

Trekk det ene benet inn mot brystet, ut til siden og ned så du lager sirkler med låret. Gjenta noen ganger før du gjør motsatt retning, og så det andre benet.

enkle yogaøvelser

2. Bøy venstre kne og sett fotsålen i gulvet

a. Legg høyre fot på venstre kne.

b. Fleks foten før du trekker venstre kne inn mot brystet og holder på bakside lår eller forside legg. Prøv å ikke trekke så mye av hoften og setet av gulvet, så du får et jevnt press på ryggsøylen din. Hold i 10 lange inn- og utpust. Gjenta med det andre benet.

enkle yogaøvelser

3. Ligg på ryggen, fotsålene sammen og knærne ut til siden

Hvis det blir for intenst for hoften, kan du legge en pute under hvert kne. Bruk pusten til å slappe av. Ligg i 10 lange inn- og utpust.

enkle yogaøvelser

 

Lyst til å vite om flere smarte og effektive øvelser du enkelt kan gjøre selv? I boken En yogareise – Om å finne seg selv gjennom yoga, pust og balanse deler Lien av sin yogakunnskap og livserfaring. Boken har vært på bestselgerlistene til bokhandlerne i mange uker.

 

Les også

Min reise - om yoga, pust og balanse:

Henriette Liens stress-ned-tips for 2018

Vibeke C. Christiansen
er kommunikasjonsansvarlig for faktaredaksjonen og har bakgrunn som journalist og redaktør fra mediebransjen.
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *