Pesten vender tilbake

Foto: Tine Poppe
Foto: Tine Poppe

Nå i 2015 forlater jødene Europa i tusentall. De frykter – med god grunn – for sine liv. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få oppleve noe slikt.

Faren min gikk på skolen sammen med Arnold Jacoby. Som fjortis syntes jeg det var stas, for Jacoby var forfatter, og jeg hadde allerede begynt å drømme meg inn i den rollen. Jacoby bodde utrolig nok i vår lille filleby, Larvik, selv om han var født i selveste New York. Han skrev krim og spenning for både ungdom og voksne, og syslet til og med tegneserier.

Senere kom den store biografien om barndomsvennen Thor Heyerdahl. Hans viktigste bragd som forfatter ble imidlertid boka om en annen barndomsvenn, Herman Sachnowitz. Han som eide klesbutikken «Ekko» rett oppi gata. Han som var det eneste familiemedlemmet som vendte tilbake til Larvik etter helvetet i Auschwitz. Faren, fire brødre og tre søstre «gikk opp pipa», som de sa i leirene.

Det tok femten år å skrive «Den angår også deg». Herman klarte sjelden å snakke om det som hadde skjedd i mer enn ti, femten minutter i strekk. Det kunne gå uker og måneder til neste gang. Da får forfatteren god tid til å dvele ved setningene.
Vi var flere i byen som visste om denne prosessen. Og da boka kom ut i 1976, leste jeg den med en gang, tjue år gammel. Jeg har lest den to, tre ganger til opp gjennom årene, og kommer ganske sikkert til å plukke den opp igjen. For det er riktig, det den litt baktunge tittelen sier. Dette angår oss alle.

Nå i 2015 forlater jødene Europa i tusentall. De frykter – med god grunn – for sine liv. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få oppleve noe slikt, men der er vi nå. I 2014 forlot 7.000 jøder Frankrike. I år, etter massakren i Paris, vurderer 75 prosent av landets 500.000 jøder å gjøre det samme. Til tross for at mindre enn én prosent av den franske befolkning er jøder, er de ofre for halvparten av rasistisk begrunnet vold i landet. Det er viktig å huske på at dette er jøder født i Frankrike. De velger å forlate sitt fedreland.

Og igjen: Det skjer nå.

Etter at Julius Paltiel døde i 2008, er Samuel Steinmann den siste gjenlevende av de norske jødene som ble sendt til Auschwitz. Snart er alle tidsvitner til det industrielle massemordet i KZ-leirene borte. Da innledes en helt ny fase i historien om holocaust. Da går vi inn i tida etter de opprinnelige stemmene. De som så, overlevde og fortalte. Etter dette må vi som hørte på, bli dem som bringer fortellingen videre.
Det høres greit ut, men i den skyggen som er ved å reise seg i Europa og Russland i øyeblikket, finnes krefter som uten særlige problemer kjemper på to fronter samtidig.

I et virvar av nazistiske og islamofascistiske aksjoner og anslag av alle slag, brenner det allerede godt ute på ytterfløyene. Og innover mot sentrum gløder det faretruende. Det går fort nå. Det er så mange som allerede har begynt å løpe. I en slik situasjon er det viktig at vi ikke mister dødsleirene av syne. At vi ikke et sekund glemmer hva som skjedde der.

I et intervju med Klassekampen i forbindelse med 70-årsdagen for frigjøringen av Auschwitz, snakker Samuel Steinmann om sin mangeårige virksomhet som foredragsholder rundt om på norske skoler. Helt mot slutten sier han: «Det er rørende å snakke med ungdommer. Etterpå kommer de opp og klemmer meg og takker. De vet jo ingenting om dette. Men de er veldig interesserte. Her er det en stor svikt i skoleverket.»

Og et svik kan vi ikke ha når det gjelder dette. Jeg har flere ganger forsøkt å grave i dette. Ringt rundt til lærere og andre som jobber i skoleverket. Svært mange tar dette på like stort alvor som mine egne lærere gjorde. Mange andre vrir seg og blir underlig vage. Noen ganger blir det helt taust i den andre enden.

Og vi vet jo hvorfor. Men læren om holocaust må bankes inn, ikke bare på videregående, men i grunnskolen. Det må være pensum. Det er livsfarlig å late som om det store antallet muslimske barn og ungdommer i klasserommene er helt uproblematisk i denne sammenhengen, slik mange nå velger å gjøre. Det er vanskelig å røre ved dette i dagens opphetede situasjon, men det er ingen vei utenom.

Det er norsk skole som skal lære barna hva som skjedde i leirene under det nazistiske vanviddet, ikke foreldrene. Samme hvor de kommer fra. Samme hva slags religion de praktiserer.

Denne teksten har også vært publisert i Dagsavisen 30. januar 2015.

Ingvar Ambjørnsen
Forfatter.
60 kommentarer
  1. Harald Ofstad: Vår forakt for svakhet. Les den også, og gjerne Hannah Arendt

    30. januar 2015 kl 17:27
  2. Kjell:

    Tusen takk Ingvar. Skremmende få som ser (vil se) dette. Og tiden renner ut nå.

    31. januar 2015 kl 01:19
  3. karina:

    Tusen takk…. og, jeg håper at dette er med på å utsette det uunngåelige – forfølgelsen av jøder hører vel alle aldere til.. Skulle gjerne visst om det finnes en generasjon (eller 2) som ikke har dette på samvittigheten… Kanskje løsningen er noe sånt som å studere/forske i hvorfor en gruppe/slekt/religion/folkeslag, w.e., har blitt så utsatt i alle de år…

    31. januar 2015 kl 02:29
  4. Lisbeth Mangen:

    Takk for en sterk kronikk. Denne burde deles på flere medier.

    31. januar 2015 kl 05:05
  5. Gunn Gabrielsen:

    Jeg leste også boken til Jacoby i ungdommen. Tror det var på ungdomsskolen. Artikkelen påpeker noe jeg har kjent som en klump i magen: Nå blir jødene jaget igjen i Europa. Og det skjer i stillhet. Vi tør ikke reagere. Og vi slutter å formidle deres historie for å beskytte andre. Det må ikke skje!!! Det må ikke skje igjen og vi må ikke sove!!! Takk til Ambjørnsen for å gå rett på sak og treffe nerven i det som skjer nå.

    31. januar 2015 kl 11:18
  6. Merethe Haugland:

    Dessverre kan vi ikke alltid stole på skolesystemet.. Men, vi som er foreldre, har også et ansvar. Her hos oss blir Holocaust diskutert med ujevne mellomrom, og 14-åring har i alle fall forstått. HUn sa det selv her om dagen, at glemmer vi historien er vi dømt til å gjenta den..(Litt påvirket av oss rundt etter hvert tror jeg). For vi har fatkisk et ansvar alle sammen.
    Takk for en god kronikk

    31. januar 2015 kl 11:55
  7. En viktig og sterk kronikk. Jeg underviser selv i videregående skole og jeg kan forsikre deg om at temaet tas grundig opp med mine elever, både det som skjedde med jødene og den urett som har blitt begått mot tatere og samer i Norge med bakgrunn i et sosialdarwinistisk/nasjonalistisk tankesett.

    31. januar 2015 kl 12:39
  8. Hilde Hauland:

    «Det er livsfarlig å late som om det store antallet muslimske barn og ungdommer i klasserommene er helt uproblematisk i denne sammenhengen» Hvorfor er det livsfarlig? Jeg kan ikke se at det er så problematisk å undervise om dette, selv om det er en sammensatt elevgruppe.

    Når det gjelder pensum i ungdomsskolen (del av grunnskolen) er læren om holocaust på pensum i 9. klasse når vi gjennomgår 2. verdenskrig. Dessverre er det et begrenset antall timer vi har til rådighet, og faget er tredelt med historie, geografi og samfunnskunnskap, men temaet 2. verdenskrig, herunder holocaust, blir priortert og får relativt mye plass. Forøvrig er det svært mange ungdomsskoleklasser som reiser på tur med Hvite busser eller Aktive fredsreiser.

    31. januar 2015 kl 13:32
  9. Bentelill Sandberg:

    Takk for ord i rett tid. Kronikken burde gå inn pensum i ungdomskolen.

    31. januar 2015 kl 17:56
  10. Kaj Standal Clausen:

    Veldig viktig tema Ingvar!

    Jødene blir lett ofre fordi de er en så liten gruppe. Det er svært få som kjenner noen som er jødiske. De kan derfor også lett havne i klem mellom de møtende muslimske og kristenhumanistiske sivilisasjoner. Muslimene er 1.800 millioner mennesker og kan stå opp for seg selv. Jødene er kun 14 millioner i hele verden. Deres sterke kulturelle arv med vekt på utdanning har gjort at de har en innflytelse som er mye sterkere enn antallet skulle tilsi. Dette er imidlertid et toegget sverd da det har avfødt like mye misunnelse som applaus.

    31. januar 2015 kl 18:04
  11. Tina Grimsmo:

    Tusen hjertelig takk, Ingvar Ambjørnsen.

    31. januar 2015 kl 20:06
  12. Lina:

    Jeg ble sterkt rørt av en dokumentar om Gunvor Hofmos liv . Hun mistet sin aller beste venninne som var jødisk i konstrasjonsleir. Det ødela livet hennes og preget hennes forfatterskap og psykiske helse resten av livet.

    31. januar 2015 kl 22:44
  13. Arvid Solheim:

    Takk for at du minner oss på at vi ikke må glemme hva som skjedde for 70 år siden slik at vi kan være med å forhindre at det skjer igjen. Dessverre ser det ut til å være for sent, for løgnen er nok en gang blitt sannhet og sannheten er nok en gang blitt løgn!

    1. februar 2015 kl 01:57
  14. Lars Birkelund:

    Skulle gjerne sett at Ambjørnsen hadde satt dette inn i en større sammenheng.

    Jeg hører i blant at det snakkes om «rasisme OG antisemmitisme», som om det er noen prinsippiell forskjell på rasisme rettet mot jøder og rasisme rettet mot andre. Men finnes det noen grunn til å skille mellom disse begrepene? Jeg mener, hvis man er antirasist, så er man sjølsagt mot rasisme rettet mot jøder også. Og motsatt, hvis man er rasist så hater man den som er for hånden.

    Det skapes på forskjellige måter et inntrykk av at det er verre at jøder blir drept enn at eksempelvis muslimer eller sigøynere blir drept.

    Hvilke andre uttrykk får dette? Jo, i USA finnes en rekke Holocaust-museer, men ingen museer over USAs folkemord på USAs urinnvånere.

    Norge har også et Holocaust-senter, men intet senter for de 27 millioner russere som døde for å befri Norge og verden fra Hitler. Det finnes heller ikke noe senter for de tre millioner vietnamesere som USA myrdet. Og slik kan man fortsette.

    Joda, Ambjørnsen, jødehatet øker. Men det gjør også muslimhatet. Det har vært mange blinde angrep på muslimer i Frankrike etter terrorangrepene. Det samme i Tyskland, Sverige og andre europeiske land, både før og etter terrorangrepene. For ikke å snakke om millioner av muslimer som har dødd som følge av USA/Vestens kriger i muslimske land.

    Anders Behring Breiviks angrep på AP skjedde forøvrig fordi han mente AP hadde skylda for at det er muslimer i landet.

    Så noe stritter i mot i meg hver gang jødehets «feires» her i Vesten. Det er noe som ikke stemmer. Jødehatet, «pesten», får alt for mye oppmerksomhet på bekostning av andre saker.

    Og jeg vet ikke hvordan jeg skal si det uten å bli for politisk ukorrekt. Men det er Israel/sionistene som vinner på dette også. For Israel vil jo at alle verdens jøder skal flytte dit. Og nå strømmer de på, hvilket øker Israels behov for mer «lebensraum». Israel får altså nok et slags påskudd for å utvide okkupasjonen. Noe de gjør så og si daglig.

    Det har blitt sånn, grovt sett, at de som før hatet jøder (vanlige tyskere, franskmenn, nordmenn osv) nå frykter/hater muslimer, mens muslimene hater jøder. Før sionismen levde jøder og muslimer derimot i fred med hverandre i Palestina, mens de ble forfulgt i Europa.

    Muslimers hat mot jøder har, lik det eller ei, sammenheng med Israels langvarige terror og okkupasjon av Palestina. Men det er mer enn som så. For det er også noe med forholdet mellom Israel og USA og Israel-lobbyens makt i USA. Videre er det dette med «the promised land». Folk både i USA og Israel føler at de så og si har fått landene sine av Gud. Dermed har det oppstått et skjebnefelleskap innviklet i de respektive religionene. Verdens muslimer derimot oppfatter dette som en sammensvergelse.

    USAs og dermed Vestens utenrikspolitikk styres i stor grad av sionistene, kristne som jøder. Til stor ulykke for verdens muslimer, men stort sett til nytte for USA og Israel.

    1. februar 2015 kl 04:12
  15. Vidar Myrvold:

    Jeg er enig med deg i stort sett alt du skriver. Jeg har vært bosatt i Ukraina i mange år og er det delvis enda. De som sitter på toppen i det naziinfiserte regimet her er nesten alle jøder og de fleste oligarkene som har tjent seg søkkrike på innbyggernes bekostning er også jøder.

    Det er et stort paradoks at det er jøder som vanstyrer Ukraina i reinspikka nazi-ånd.

    1. februar 2015 kl 11:11
  16. Ragnar Wergeland:

    Takk

    1. februar 2015 kl 11:23
  17. Lars Birkelund:

    Skulle gjerne sett at Ambjørnsen hadde satt dette inn i en større sammenheng.
    Jeg hører i blant at det snakkes om «rasisme OG antisemmitisme», som om det er noen prinsippiell forskjell på rasisme rettet mot jøder og rasisme rettet mot andre.

    Men finnes det noen grunn til å skille mellom disse begrepene? Jeg mener, hvis man er antirasist, så er man sjølsagt mot rasisme rettet mot jøder også. Og motsatt, hvis man er rasist så hater man den som er for hånden.

    Det skapes på forskjellige måter et inntrykk av at det er verre at jøder blir drept enn at eksempelvis muslimer eller sigøynere blir drept.

    Hvilke andre uttrykk får dette? Jo, i USA finnes en rekke Holocaust-museer, men ingen museer over USAs folkemord på USAs urinnvånere.

    Norge har også et Holocaust-senter, men intet senter for de 27 millioner russere som døde for å befri Norge og verden fra Hitler. Det finnes heller ikke noe senter for de tre millioner vietnamesere som USA myrdet. Og slik kan man fortsette.

    Joda, Ambjørnsen, jødehatet øker. Men det gjør også muslimhatet. Det har vært mange blinde angrep på muslimer i Frankrike etter terrorangrepene. Det samme i Tyskland, Sverige og andre europeiske land, både før og etter terrorangrepene. For ikke å snakke om millioner av muslimer som har dødd som følge av USA/Vestens kriger i muslimske land.

    Anders Behring Breiviks angrep på AP skjedde forøvrig fordi han mente AP hadde skylda for at det er muslimer i landet.

    Så noe stritter i mot i meg hver gang jødehets «feires» her i Vesten. Det er noe som ikke stemmer. Jødehatet, «pesten», får alt for mye oppmerksomhet på bekostning av andre saker.

    Og jeg vet ikke hvordan jeg skal si det uten å bli for politisk ukorrekt. Men det er Israel/sionistene som vinner på dette også. For Israel vil jo at alle verdens jøder skal flytte dit. Og nå strømmer de på, hvilket øker Israels behov for mer «lebensraum». Israel får altså nok et slags påskudd for å utvide okkupasjonen. Noe de gjør så og si daglig.

    Det har blitt sånn, grovt sett, at de som før hatet jøder (vanlige tyskere, franskmenn, nordmenn osv) nå frykter/hater muslimer, mens muslimene hater jøder. Før sionismen levde jøder og muslimer derimot i fred med hverandre i Palestina, mens de ble forfulgt i Europa.

    Muslimers hat mot jøder har, lik det eller ei, sammenheng med Israels langvarige terror og okkupasjon av Palestina. Men det er mer enn som så. For det er også noe med forholdet mellom Israel og USA og Israel-lobbyens makt i USA. Videre er det dette med «the promised land». Folk både i USA og Israel føler at de så og si har fått landene sine av Gud. Dermed har det oppstått et skjebnefelleskap innviklet i de respektive religionene. Verdens muslimer derimot oppfatter dette som en sammensvergelse.

    USAs og dermed Vestens utenrikspolitikk styres i stor grad av sionistene, kristne som jøder. Til stor ulykke for verdens muslimer, men stort sett til nytte for USA og Israel.

    1. februar 2015 kl 11:47
  18. Ingvar. Lindseth:

    Takk for at vi er på samme side. Når dagens ungdom stort sett er uvitende, om hva som virkelig skjedde under andre verdenskrig er jeg overbevist om at det er en svært så bevist handling fra den norske stats side. Det samme skjedde også ettermæle og oppresning av insatsen Norske sjøfolk gjorde under første og andre verdeskrig. Det ble feid under teppet. Håper på mange gode bøker fra deg i fremtiden.

    1. februar 2015 kl 15:08
  19. Gunnar:

    Hvet ikke vilken verden du lever i, men det er ikke jødene somm er forfulgt.
    I dag må en se på muslimene, over 90% av dem er akkurat som du og meg, men desverre plasseres de i en guppe, farlig.

    1. februar 2015 kl 16:03
  20. Gustav Figenschou:

    De kan takke sine politikere i hjemlandet og sine landsmenn i USA.
    Israel har stadig kastet bensin på bålet ovenfor Palestinerne.
    La Palestinerne få sitt land og ikke fortreng dem. Noen må ta til vettet å få slutt på en 70 år lang ufred, kriging og drap. Ingen ting kan rettferdiggjøre det som skjer. Hamas har sin legalitet gjennom Israels holdninger og steilhet. Jødene virker IKKE å være et fredens folk.
    Takket være USA er det godt rustet til å krige i 70 år til.
    I mine øyne og nok tusener av andres øyne, er Israel «skammens land»
    Det er de som sitter med kortene og kan legge kabalen som vil gå opp.

    1. februar 2015 kl 23:20
  21. ole mats:

    HUFF, kjenner jeg sliter selv med dårlig samvittighet, kanskje av avmakt for den massive flommen og størrelsen på hat til jødene – kanskje fordi jeg har skrevet og skrevet og ikke oppnådd en dritt!

    Takk Ambjørnsen for ditt bidrag, takk for inspirasjon og takk for at du minner oss om dette.

    2. februar 2015 kl 00:01
  22. Marit Rismark:

    Har lest Sachnowitz sin bok høyt i mine klasser på ungdomsskolen, det er like sterkt hver gang både for meg og dem, men hver gang har jeg følt det har vært utrollig viktig, DE vil i hvertfall ikke glemme føler jeg! Det har hendt foreldre har klaget på at det ble for sterkt å presentere dette for deres barn, men det øret er alltid veldig døvt hos meg!

    2. februar 2015 kl 00:13
  23. Lars Hoem:

    En varm takk til Ingvar Ambjørnsen for en svært betimelig oppfordring! Det er livsviktig å holde kunnskapen om holocaust ved like! Bare slik kan vi – kanskje – unngå en gjentagelse …

    2. februar 2015 kl 10:14
  24. Gudrun Arnadottir:

    Takk for innlegget. Mine barn har gått på to forskjellige skoler, begge har vært i Tyskland, både med skolen og med oss foreldrene og besøkt bl.a. Auschwitz. Det er ikke kun skolene som har ansvaret, men også foreldrene. Men i mine barns undervisning manglet det følgende; refleksjoner rundt hvem det var som oppga jødene, hvem det var som hentet de og kjørte ned til bryggen. Med hvem kom de få som overlevde seg hjem, med hvite busser tro? Og hvordan ble de tat imot når de kom tilbake. Hvor mange muslimer levde på det tidspunktet i vårt kjære Norge? La oss se oss nær – både kristne og jøder!!!

    2. februar 2015 kl 10:58
  25. Jens Eike Schnall:

    Takk for dine klare ord. Eg er heilt samd, det er ein utåleleg utvikling – og det er sanneleg ikkje berre skulene i Noreg som har ei oppgåve der.

    2. februar 2015 kl 12:11
  26. Eva Larsen:

    Godt skrevet!!
    Etter å ha sett dokumentaren som ble vist på NRK,bilder fra den harde virkeligheten,så er det viktig at dette ikke glemmes.
    Man har hørt og sett bilder om det grusomme,men å virkelig få se film/dokumentar om det som skjedde,er eg helt enig med at dette burde bli ett tema på skolen fra grunnskolen.

    2. februar 2015 kl 12:50
  27. Kan man skrive dikt etter Auschwitz? Spørsmålet ble stilt for mange år siden. Jeg husker ikke i hvilken sammenheng, men det er et poeng der et sted. Kan virkelig vi mennesker både skrive vakre sanger OG drepe medmennesker i milliontall? Vi kan det. Det skjer stadig. Ikke som industri, men som «umenneskelighet». Spørsmålet er hva vi gjør med det. Vesten sviktet i Kambodsja – dødsmarkene – i Rwanda – 1 million tutsier og moderate hutuer drept, sovjetsamveldets kulakker drept i hopetall, og det går sin gang i dag med kristne koptere som forfølges i Egypt, for ikke å snakke om problemene i den såkalt islamske verden. Når ikke vold kan være løsningen, hva kan det da være. Kan en psykiater eller hjerneforsker fortelle meg hvor i hjernen religionen bor, så kanskje vi kan komme litt videre.

    2. februar 2015 kl 19:01
  28. Marianne Nessheim:

    Vi må aldri glemme! Vi skal aldri glemme hva vi gjorde med afrikanerne da vi slepte dem over havet for å gjøre dem til slaver. Vi må aldri glemme den enorme urett som ble begått mot jøder, romfolk og homofile i nazistenes leire under andre verdenskrig. Vi må aldri glemme alle dem som omkom i straffeleire i Sibir under samme krigen. Vi må tenke på kristne som blir slaktet av IS i Syria nå i våre dager, eller unge piker som tas til fange og benyttes som sexslaver av Boko Haram. Jeg kjenner at jeg snart mister trua på menneskeheten. Den svarte seige røyken som siver omgir oss alle nå er vanskelig å puste i, og enda vanskeligere å se igjennom. Finnes det et ørlite svakt lys der fremme eller er alt bare mørkt, mørkt, mørkt?

    2. februar 2015 kl 19:06
  29. Knut F Garshol:

    Usedvanlig krystall-klart og enkelt sagt. Saken er også mye viktigere enn den gir inntrykk av ved første kontakt. Poenget er at dette ikke BARE er om jødene, men hva som i prinsippet kan skje med alle hvis slike krefter ikke bringes fram i lyset og bringes under kontroll. Det er ingen tvil om at skoleverket ikke bare har sviktet, men unnlatelsessyndene er også et SVIK mot grunnleggende verdier som vi ønsker å bygge samfunn på.

    3. februar 2015 kl 13:51
  30. Marit Blomquist:

    <3 Tusen takk <3

    3. februar 2015 kl 20:48
  31. Eve Winding-Sørensen:

    jeg tror nok dessverre at jødene som selv om de er født i europeiske land og borger av disse, er » ofre » for konflikten i MidtØsten, og STATEN Israels behandling av palestinerne. Synd det skal være slik, og det hadde vært fint om dette problemet kunne løses.

    3. februar 2015 kl 23:10
  32. Roar Olsen:

    Den viktigste teksten til Ambjørnsen, etter «Hvite niggere» og «Elling», også ties den i hjel?

    4. februar 2015 kl 07:48
  33. Ron:

    Utrolig bra kronikk. Takk så mye for at du belyser dette, som igjen
    har blitt et problem i Europa.

    4. februar 2015 kl 21:14
  34. Jan Inge Andersen:

    Takk for en særdeles viktig kronikk!!

    5. februar 2015 kl 10:07
  35. Vi trenger noen ganger avstand for å forstå hva som foregår,og slett ikke bare der hjemme. For de fleste blir det som skjer for sterkt. Det er mye lettere å studere fortiden enn vår egen tid . Og derfor må bokhandlerne nesten alltid bestille slike » spesielle bøker » som vi særlinger ønsker oss. » Våre bøker «,drukner i stablene av krim ol.

    6. februar 2015 kl 22:56
  36. Elefanten i rommet er på fremmars og hva kan norges 5 millioner innbyggere gjøre med det? Jo, tenke positivt. «Det skal komme en tid da vi ikke lenger skal si: Han som førte Israel ut fra Egypt, men fra alle verdenshjørner og nordlandet.» (Profeti i Skriftene) Selvoppfyllende?

    10. februar 2015 kl 01:19
  37. Gunnar:

    Deles.

    Sviket av læren om jødenes forfølgelse under WWII, har gått mer og mer opp for meg under all den tid jeg har oppholdt meg i Polen. Jeg har blitt sjokkert og stum av alle grusomhetene som jødene måtte gjennomgå. Og ikke minst forbanna på alle eventyrhistoriene vi vokste opp med fra radio, TV og fra folkeskolen. Jeg er så forarget og sterkt brydd over virkeligheten over hvordan jødene ble behandlet, at jeg får en følelse av at dette også var mitt ansvar, selv om jeg ikke levde på den tiden det skjedde. Vi står i en evig tilgivelseskyld til dette folket og må være ydmyke.

    16. februar 2015 kl 00:03
  38. Silje Gundersen:

    Takk Ambjørnsen!
    Vi må aldri glemme, for i glemselens skygger kan gamle spøkelser vokse frem på ny. Kalenderen sier 2015 og de aller fleste av oss, uansett hvor de vokser opp, har tilgang på uendelige mengder informasjon. Vi vet så inderlig godt hva fremmedfrykt kan føre til.
    I hatets navn har vi utrettet de forferdeligste ting. Vi vet, vi har lært, vi trenger ingen repetisjon. Kjønn, legning, tro, hudfarge, økonomi… det spiller ingen kasserolle uansett Konklusjonen alle kan treffe er at hvert eneste menneske er et annet likeverdig.

    17. februar 2015 kl 07:14
  39. Torstein Hansen:

    Takk til Ingvar Ambjørnsen for kloke ord!
    Og….enda en gang….Dette angår oss alle!

    17. februar 2015 kl 09:51
  40. Jostein Hansen:

    Det er lenge siden jeg har hatt noe med offentlig skole å gjøre. Mitt spørsmål til lærerne, etter å ha lest Ambjørnsens innlegg, blir derfor:

    «Forholder det seg slik at det er vanskelig å undervise klasser med muslimske barn om folkemordet på Jøder under 2. Verdenskrig»?

    Samtidig er det et spørsmål til som dukker opp:

    «Hvordan forholder Grunnskolen og Videregående seg til folkemordene som er utført av USA og NATO i land som i mange tilfeller er bebodd av mennesker med Islam som religion»?

    17. februar 2015 kl 10:54
  41. Andy:

    Flott skrevet! Bare så synd at de fleste ikke bryr seg.

    17. februar 2015 kl 19:03
  42. Hvorfor forlater jødene Europa?
    Hvem er det som jager dem bort?

    18. februar 2015 kl 22:14
  43. Hans Johnsen:

    Jeg forstår overhodet ikke hva som er bra med dette skrivet. Dette er kun ei huffamei lekse. Det er ikke skrevet noe om grunnlaget for antisemittismen eller hvem som er deres viktige agenter.

    23. mars 2015 kl 12:17
  44. Muslimene er ikke farlige så lenge de ikke går på koranskoler og studerer koranen eller Hadith og tar sin tro på alvor og begynner å handle etter det de leser. Det er da de blir radikalisert.

    31. mars 2015 kl 10:10
  45. Jesus Kristus er svaret og lyset i et belgmørkt Europa.

    31. mars 2015 kl 10:20
  46. Erling Skrede:

    Fullstendig enig Lars !!

    11. november 2015 kl 15:05
  47. David:

    Jeg var selv på ytre venstre side politisk tidligere, men jødehatet der ble for sterkt for meg, jeg er antifascist så når jeg så jødehatet på venstresiden og omfavnelsen av muhammedanismen. En ideologi / religion som dess mer jeg leser Koranen fremstår mer og mer som rene nazismen. Jeg skiftet derfor side.

    Høyresiden som du peker på er ikke det store problemet denne gang, mange av dem på den så kalla høyre siden er de på jødenes side i dag, kjemper mot rasisme og diskriminering. For meg virker det som om den tradisjonelle høyre / venstre aksen langt på vei har byttet side.

    Men tradisjonell høyre / venstre tenkning bør opphøre snarest, vi må innse at vi alle er i samme båt, at vi må ha dialog mellom sidene og adresse islamofascisme sammen. Ellers vil Europa igjen synke ned i den dypeste middelalder og som en med venner og bakgrunn fra begge sider vet jeg med sikkerhet at ingen av sidene virkelig ønsker dette.

    Jeg hører også at mennesker sier at muhammedanerne er de nye jødene i Europa, det er helt feil, de er de nye nazistene, de nye jesuittene. Jeg hører videre at det hevdes at kritikk av muhammedanismen er rasisme, man kan jo ikke skjære alle over en kam.

    Nei man hverken kan eller burde det, men er man nazist eller muhammedaner så tilhører man en ideologi / religion som fremmer rasisme og fascisme. Så for meg blir det å hevde at kritikk av muhammedanismen skulle være rasisme det samme som å hevde at kritikk av nazismen skulle være rasisme. Det er regelrett absurd.

    Vi må våkne opp, spesielt venstresiden må våkne opp, jeg ser du er på vei Ingvar, det er jeg veldig glad for. Jeg frykter dog at venstresidens oppvåkning har kommet for sent, at returen til middelaldertilstander nå er uunngåelig.

    Shalom.

    11. november 2015 kl 20:05
  48. Simen Midtfjord:

    Pesten vender tilbake ja – dvs, det har den jo gjort over en del tid nå. Og hvem er det som bringer den farlig smitten tilbake til våre samfunn, mon tro Ambjørnsen?

    12. november 2015 kl 00:19
  49. Siri Svendberg:

    Meget bra og viktig artikkel. Takk for at du setter fokus på dette.

    12. november 2015 kl 14:25
  50. Geir:

    Er litt i tvil om hva Ambjørnsen egentlig sikter til her. Jødene flykter nok ikke pga noen oppblomstrende nazi side, snarere heller pga den enorme muslimske innvandringen. En av de viktigste tingene i Islam er jo netopp å bli kvitt jødene.

    12. november 2015 kl 21:23
  51. Jan Olav Hansen:

    Ser man på utviklingen i Europa der arbeidsledigheten stiger, forskjellene blir større, og finanskrise etter finanskrise rir små kapitalistene og samfunnet hardere og hardere, så er det jo ikke rart folk tyr til nasjonalisme… Og når Folk ser hva som skjer i Hellas, snart kanskje Italia og Spania…

    Jødene vill ikke tilhøre Europa, det er noe Israel har fått folk til å tro, de vil ha sitt eget land, vi er ikke god nok…
    Og dette har de sagt så lenge de har jobbet for en egen stat, og spesielt under Palestiniamandatet…
    Er lett å ikke like folk som mener vi ikke er gode nok for dem, enda lettere å bruke politiskt…
    Bare å se på de sterke reaksjonene mot de fåtall av flyktninger som klaget, ble rene stormen av det…
    Og så ryktespredningen om penger, «alle» vet jo at det er amerikanske jøder som eier pengene og rikdommen de ikke vill dele med «oss»…

    Nasjonalismeoppblomstringen har foregått lenge dessverre, minst 10-15 år siden det startet murre skikkelig i Øst Europa og i Vest Russland…
    Bulgaria, Romania, Ungarn, Slovakia, det er skikkelig skremmende hva en haug med enslige fattige menn uten arbeid kan finne på…
    Fikk ett innblikk i hva som skjer i Bulgaria da jeg var ilag med ei Bulgarsk jente…
    Alle vet Hviterussland er der, men mediene har dysset ned at det i Ukraina er er minst like ille…
    Er bare uker siden europarådet fastslo at det var Ukrainske nasjonalister som sto bak massakren i Odessa…
    Dette er nok gjerne barn av foreldre som kommunismen knekte, og som velger dette spor for å hevne seg, for å stå for det motsatte…
    At det ikke fulgt penger med fra EU`s overtakelse er ett annet poeng, alt er blitt dyrere, og jobbene færre…

    Tror ikke det blir dysset ned for å skjules, men for å prøve holde kreftene borte fra å blusse opp også hær…
    Men høyrefløyene kryper bare lengre og lengre mot høyre, og Sverige demokratene viser hvor fort FRP, eller en utbryter gruppe av dem fort kan vokse seg farlig…
    Mange har ropt ett varsko lenge, men de har ikke blitt trodd, blitt latterligjort og ignorert…
    Så sier du sikkert hva har dette med Frankrike å gjøre ?

    Ganske mye, for om du tenker tilbake på gateslagene og opprørene der nede for en del år tilbake så var det ganske små rare saker som startet dem, 2005 var det to negergutter som ble drept, men opptøyene som fulgte var ikke for dem, en reaksjon fra ungdom i drift uten jobb og framtid…
    Og som FRP har vokst seg stor i Norge, vokste også Le penn og andre høyre nasjonalister fram, disse lovet rydde opp, få økonomien på bena, og folk i arbeid… Noe disse trengte…
    Men istede tapper EU og delvis USA store deler av Europa for mye penger gjennom handelsavtaler og tollrabbat som gjør at ting blir billigere å kjøpe fra dem en å produsere selv…
    Så det som skjer i Paris og Frankrike er en naturlig reaksjon på at kapitalismen ikke gir tilbake like mye som den tar…
    Men likhetstrekkene på hvorfor høyreextremisme vokser er like over alt, må huske det var det Hitler lovet gjøre noe med, og det gjorde han, og folket forgudet ham for det…
    Vill si alle som fikk jobb med veibygging og krigsindustri, og noen å skylde på, og det var ikke bare jøder, det var svake, homser og utlendinger også…
    Og ikke glem, frankrike var delt før andre verdenskrig, faktisk stakk

    Også har vi Historien :

    https://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonalisme

    Denne linken er kort, men sier mye…

    Og som en sa tidligere, sosialismen har ødelagt alt…

    Kanskje det, men selv tror jeg det er storkapitalistene som stikker av med penger som skulle vært i sirkulasjon og hold økonomien oppe, og snart styres alle penger med kort, gjennom banker og da direktestyrt av privatpersoner høyt høyt i pyramidene…

    Så det er nok ikke sosialismens feil, men kapitalismen…

    http://www.cartoonistgroup.com/…/cg52a72086ae085.jpg

    Så stopp kapitalistene fra å putte alle pengene i lomma, tving dem til å bruke dem på landet og folket som gitt dem pengene, stopp sentraliseringen, bygg opp landet, få folk i arbeid…

    Og mye vill være gjort…

    Nasjonalisme – Wikipedia
    Nasjonalisme er en politisk ideologi som sier at hvert folk skal ha selvbestemmelse i sin egen stat. Det…
    NO.WIKIPEDIA.ORG

    Vanskelig å trykke liker på innlegg som dette selv om jeg er helt enig med deg…
    Mitt lange innlegg må ikke på noen måter tolkes som at jeg er enig i noe av det som skjer, det er tvert imot ett forsøk på å skrive hvorfor det skjer…
    Har følelsen av at mange nok er uenige i mye av det jeg mener, og at du tenker jeg ikke holder meg til tema, men tema er dessverre ett resultat av flere, av mange grunner, og vill vi ikke se hele bildet kan vi ikke heller jobbe rett med problemet…

    Bare så det er sagt

    12. november 2015 kl 21:58
  52. Trine:

    Dette er så godt skrevet, Lars Birkelund!

    12. november 2015 kl 23:50
  53. Elisabeth Berntsen:

    Viktige ord!

    14. november 2015 kl 11:47
  54. Rolf Hansen:

    Ja, det er godt sagt, Birkelund. Ambjørnsen kunne nok unektelig hatt et mer kritisk skråblikk på Holocaust, selv om det nesten er for moralsk og politisk selvmord å regne. Men sannheten må på bordet, og selv om jødeforfølgelsene under andre verdenskrig ikke kan forsvares, er det liten tvil om at Holocaust har blitt oppblåst til noe det ikke var. Og Holocaust har følgelig også fått et altoppslukende fokus som har blitt og fortsatt blir brukt for hva det er verdt i monsterimperialismen til Israel og USA. Her er en mørk agenda som støtter seg på overdrivelsene av Holocaust, og en ukritisk tilnærming gjør at man selv understøtter samfunnsondet som i dag symboliseres ved staten Israel. (En stat som for øvrig har forestått et kontinuerlig Holocaust mot palestinerne over 6 dekader nå – mens et helt verdenssamfunn har vært kuet til taushet ved at «vi må jo huske jødenes lidelser under 2. verdenskrig»).

    11. desember 2015 kl 20:21
  55. Runo:

    Max Hermansen blir sparket fra sin stilling fordi han sier sannheten om islamonazismen

    29. januar 2016 kl 19:21
  56. Jan W. Herland:

    Ja, «Det er norsk skole som skal lære barna hva som skjedde i leirene under det nazistiske vanviddet» Da også gjøres kjent med at 2. verdenskrig var betinget av menneskeartens gudetro, og således et resultat av. (Uten gudetro/ faktoren gudetro, ingen WW2, Holocaust eller atombombe-/ bombing som ble).

    4. februar 2016 kl 19:04
  57. Oddrun Berg:

    Helt enig med deg Lars Birkelund

    2. mars 2016 kl 16:59
  58. En takk til Ingvar Ambjørnsen. Klart at skolen har et ansvar her. Det har skjedd mye fælt i verden men dette er jo så spesielt. Jødene er også et veldig lite folk, kun 14 millioner i hele verden. Muslimene er 1.800 millioner mennesker og kan stå opp for seg selv. Deres sterke kulturelle arv med vekt på utdanning har gjort at de har en innflytelse som er mye sterkere enn antallet skulle tilsi. Dette er imidlertid et toegget sverd da det har avfødt like mye misunnelse som applaus.

    11. november 2016 kl 10:37

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *