Avdøde advarer

I dag er det 107 år siden den britiske forfatteren Daphne du Maurier ble født. Hun setter stadig spor etter seg, og romanene hennes er grunnlaget for to av de beste grøsser-filmene i filmhistorien: Rebecca og Avdøde advarer (Don’t look now).

RebeccaDaphne du Mauriers kanskje beste bok var den gotiske romanen Rebecca. Den ble filmet av Alfred Hitchcock med Laurence Olivier og Joan Fontaine i hovedrollene, og den fikk to Oscars i 1940 blant annet som beste film. Mange med meg er enig i at Rebecca kanskje er Hitchcocks beste film ved siden av Psycho. For øvrig er også Hitchcocks Fuglene basert på en historie av Daphne du Maurier. Mange filmer og romaner har vært sterkt påvirket av Rebecca, bl.a. kan man finne mange likhetstrekk i årets roman av Lucinda Riley: Midnattsrosen

Den grøsserfilmen som har gjort mest inntrykk på meg er Avdøde advarer eller Don’t look now som den het i originalen. Den ble kanskje mest kjent for en av filmhistoriens til da mest vågale –  men ikke mins nydelige – erotiske scener mellom Julie Christie og Donald Southerland. Men først og fremst er den en fantastisk spennende grøsser som med små midler skremmer vannet av deg, og starten som du får et inntrykk av i traileren under er dypt gripende og gratis. Jeg så filmen mange ganger da den kom i 1973 og var blant annet livredd da jeg gikk langs kanalene i Venezia på min første interrail på grunn av den. Så hvis du ikke har sett Rebecca eller Avdøde advarer, så har du to filmskatter du bør se og bli skremt av.

Avdøde Daphne du Maurier ville nok selv advart mot den kjendisifiseringen vi i dag ser av forfatterrollen. For et av hennes mest berømte sitat er nemlig: «Forfattere skal leses, men hverken ses eller høres».

Knut Gørvell
Jeg er salgs- og markedsdirektør i Cappelen Damm med ansvar for skjønnlitteratur og sakprosa. Jeg brenner for å formidle litteratur til det norske folk.
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *