Møt vårens debutanter: Maja Anette Flønes Monsen

«Du er alle
skikkelsane eg ser
i det andre vinduet
skikkelsar
som
reiser seg og går»
Fra diktsamlingen Fitta og havet

Maja Anette Flønes Monsen
Maja Anette Flønes Monsen Foto: Anna-Julia Granberg

Maja Anette Flønes Monsen (f. 1983) er fra Mo i Rana, der hun nå bor og arbeider som farmasøyt etter utlendighet i Tromsø, Oslo og Marseille. Hun er også redaktør for den frivillige organisasjonen Farmasøyter uten grenser (www.fugnorge.no). I tillegg til en master i farmasi, kan hun skilte med to år ved forfatterstudiet i Tromsø. Farmasi, poesi og musikk er hjørnesteiner i Maja Anettes liv. Hun er en habil fiolinist og har spilt bassgitar i band. Dikt har hun skrevet fra barnsben av. Nå debuterer hun med diktsamlingen Fitta og havet, en tittel som nok vil vekke en viss oppmerksomhet. Jeg har intervjuet Maja Anette i denne forbindelse, og det føltes da naturlig å begynne med den noe originale boktittelen.

Du debuterer i vår med diktsamlingen Fitta og havet. Tittelen vil sannsynligvis vekke en viss oppsikt. Selv fikk jeg assosiasjoner til Ernest Hemingways Den gamle mannen og havet, romanen han fikk Nobelprisen for. Kan du si litt om valget av tittel på din bok?

– Tittelen kom av seg selv, ut fra noen få dikt jeg skrev. Den inneholder absolutt et spark til de store temaene i litteraturen:  Havet, døden og kjærligheten. Det har vært en kjempefin tittel å jobbe med, og har gjort at jeg har fått masse respons og motivasjon.

Fitta og havet

Kretsingen rundt disse klassiske temaene havet og kjærligheten, og døden i form av frykt for kjærlighet som dør – har hovedtemaene vært et bevisst valg eller har de blitt tydeliggjort underveis, og dermed mer tilfeldige?

– Det er verken bevisst eller tilfeldig. Skrivingen begynner som oftest med en følelse, en klang, et bilde, dette kommer jo fra et sted, også har det blitt mer bevisst og reflektert etter hvert. Det kan man kanskje også se spor av i samlingen. Noen dikt er tidligere enn andre, de er skrevet på forskjellige bevissthetsnivå.

farmasiDu er utdannet farmasøyt og har tilsynelatende beveget deg fra farmasi til poesi. Kan du fortelle litt om hvordan farmasøyten ble poet?

– Det var heller sånn at poeten ble farmasøyt. Jeg begynte å skrive da jeg var fire år, det sitter i ryggmargen. Men alle vet jo at man ikke kan leve av å skrive dikt. Farmasi er et veldig anvendelig yrke, og det finnes alltids en jobb. Det gir meg masse frihet.

Skrivekunstakademier og forfatterstudier rundt omkring er en relativt ny «oppfinnelse». Det er delte meninger om hvorvidt man kan utdanne seg til å bli forfatter. Selv har du to års forfatterstudier bak deg. Vil du si at dette har vært avgjørende for din debut?

– Det er en styrke å være en del av et fellesskap, og utdanningen har vært verdifull og viktig. Det var fantastisk å kunne møtes i et rom som var så fullt av refleksjon, kunnskap, respekt og kreativitet. I Tromsø har de et godt miljø rundt forfatterstudentene, og nettverket jeg fikk der har jeg enda. Det er absolutt ikke sikkert at jeg hadde turt å vise fram diktene mine uten dette nettverket.

om kveldenHar du noen litterære forbilder?

– Jeg prøver å lese all slags litteratur, det tror jeg man kan lære av, og det gir mange uventede opplevelser. Jeg er som regel skeptisk til ting som tar av, men jeg har lest første bind av både Min Kamp av Knausgård og Fifty Shades of Grey. Da har man noe å drive smalltalk om hvis man skulle behøve det. Og så prøver jeg alltid å ha en ny norsk diktsamling i veska. Akkurat nå har jeg Tora Seljebøs debutbok, Om kvelden blir namna ropa heim.

Hvilke forventninger har du til mottagelsen av boken din? Fra mediene, kritikere, bokhandlere og publikum?

– Det er jo litt sånn: Har du ikke lest Fitta og havet? Du MÅ lese den! Den er dødsbra. Og da har vi det gående.

Lykke til med debuten!

Anne Østgaard
Anne Østgaard har vært informasjonsmedarbeider i Cappelen/Cappelen Damm siden 1985. I 2013 tiltrådte hun en nyopprettet stilling som nettjournalist i forlagets digitale fellesavdeling, der hun er innholdsleverandør til forlagets ulike nettsteder og digitale kanaler, som bloggen forlagsliv.no, cappelendamm.no og bedriftens intranett. Hun er også engasjert på arrangementssiden, som programskaper og medansvarlig for Lunsjpausen, forlagets ukentlige, formiddagsarrangement, og som leder av Cappelen Damms Kunstforening Veggpryd.
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *