Forlagsfolk med øye for rockens idoler og kunst under åpen himmel

Kunstforeningen i forlaget, Veggpryd, har arrangert nok en avstikker fra hovedstaden. Igjen ønsket vi å la oss inspirere, provosere og overraske. Og kanskje få ny kunnskap og innsikt. Og ikke minst glede oss over samvær med gode kollegaer «på tvers» fra vårt store forlagshus.

Denne gang sto Kistefos-Museum ved Jevnaker på programmet. Nok et gammelt industriområde som har fått nytt og innholdsrikt liv i kulturhistoriens og kunstens tjeneste. I tillegg til industrimuseet, som viser A/S Kistefos Træsliberis historie, Sliperiloftet og den såkalte «Levende fabrikk», kan det idylliske stedet skilte med kafé, butikk, kunsthall og en unik skulpturpark.

Kistefos kafe
Inngangen til kafeen på Kistefos ønsker velkommen med to gedigne keramikkrukker signert Kjell Nupen. Foto: Guro Barstad
Kistefos mat
Et lite måltid før vi kaster oss ut i kunstens verden.

Det var de to siste fasilitetene; kunsthallen og skulpturparken, som lokket oss til grenseområdet mellom Buskerud og Oppland, med Randselva som fylkesdele. Et vanligvis stille og beskjedent elveløp gikk nå langt over sine bredder og hadde fått skikkelig dur i fossen som følge av storflommen over Sør-Norge.

Busshavari
Turen startet for øvrig med minibusshavari. Den nette doningen, som var bestilt i god tid, og skulle plukke oss opp i Akersgata, var brått erstattet med et 15 meter langt drog av en utrangert buss. Med plass til 60 personer! Vi var i underkant av 20..

BUSS
Fullt så gal som denne var den ikke, bussen som ble oss til del, og som var så stor at den ikke kom seg inn i Akersgata for å plukke oss opp. Men relativt uhensiktsmessig til vårt formål var den definitivt.

En knapp time før avgang hadde monsterbussen kilt seg fast utenfor Bristol. Og vi som skulle på smale, krokete bygdeveier.. I slike situasjoner må man gjøre seg høy, mørk og skulderbred – og vips! ankom et høvelig, nett og skreddersydd kjøretøy Akersgata. Og vi kom vel frem og vel hjem.

Rockens ikoner – fra Stones til Winehouse
Begeistringen var stor over årets utstilling, som presenterte 50 års rockehistorie gjennom bilder av de to danske musikkfotografene Bent Rej (f. 1940) og Søren Solkær (f. 1969). Sammen har de dekket to generasjoner av verdens fremste rockemusikere på en fascinerende måte.

Kistefos fotoutstilling
Cappelen Damm-damer er allsidig orientert og interessert. Foto: Guro Barstad

For de mest modne av oss, ble det et hjertelig gjensyn med våre ungdomsidoler. Bent Rejs fotografier ga oss Cilla Black og heltene Cliff, Dylan, Stones og Beatles rett i fleisen.

Mick Jagger
En svært ung Mick Jagger forfra og fra siden. Hvor mange ansikter har han? Foto av Bent Rejs bilde: Guro Barstad
John Lennon
Bent Rejs var tett på de fleste av datidens rockehelter. Her en velkjent John Lennon i en kanskje litt uvanlig positur. Foto: Guro Barstad

Søren Solkær, med sine mer arrangerte og eksperimentelle fotografier, bidro til sterke møter med ikoner fra nyere tid, som Bjørk og den tragiske Amy Winehouse. Dette var fotografi på høyt nivå. Bare spør vår egen dyktige fotograf Guro Barstad!

Bjork
Et fantastisk bilde av artisten Bjørk, tatt av Søren Solkær. Foto: Guro Barstad
The White Stripes
Søren Solkær har en hang til hvitt, rødt og sort. Her bildet «The White Stripes», som hvis man studerer det nøye, vil se at de to samme objektene går igjen i flere roller. Foto: Guro Barstad

Jøss! Se på den! Skulpturer til lyst og undring
Skulpturparken på Kistefos består av hele 30 samtidsskulpturer. Alle spektakulært plassert ute i naturparken, i elven og fossen. Vår engasjerte omviser tegnet og fortalte for en lydhør gruppe i gråværet. Den første skulpturen som kom på plass i parken var Ståle Kyllingstads Installasjon fra 1948. Senere har arbeider av andre norske kunstnere kommet til, som Nico Widerberg, Beate Juells Hingst, Kristian Blystad, Bjarne Melgaard, Edvard Ballo, Kjell Nupen, Fredrik Raddum og Magne Furuholmen.

Kistefos 3784_BjarneMelgaard_Octopus_1997
Bjarne Melgaards Octopus «kom og forsvant» elvelangs over et stort område. Foto: Guro Barstad
Kistefos bamse3805_FredrikRaddum_TeddyBeastOfTheHedonicTreadmil_2013
Fredrik Raddums «Teddy Beast Of The Hedonic Treadmil», et sterkt bilde på forbrukersamfunnets svøpe. Foto: Guro Barstad

Årets nyanskaffelse var en fargerike skulptur, Free to Frolich, av den britiske kunstneren Philip King. Av andre internasjonale toppnavn som er representert, kan nevnes colombianske Fernando Botero, engelske Tony Cragg, irske John Gerrard, japanske Shintaro Miyake og walisiske Petroc Sesti.

Kistefos 3842_TonyCragg_BentOfMind_2003
Tony Craggs spektakulære skulptur «Bent of Mind», forandret seg etter som man gikk rundt den. Foto: Guro Barstad
Kistefos 3783_PetrocSesti_OurEnergyOurMatterOurSpaceOurTime_2006
Petroc Sestis originale glasskulptur fascinerte oss alle. Den bærer tittelen «Our Engergi, Our Matter, Our Space, Our Time». Foto: Guro Barstad

Mest i øyenfallende var kanskje den britiske kunstneren Marc Quinns bronseskulptur, All of Nature Flows Through Us, som forestiller en forstørret iris, der det skummende vannet fra fossen strømmer gjennom et hull; pupillen i øyet, før det igjen blir en del av det naturlige elveleiet. Det ble sagt at «regnbuehinnen» som omgir hullet, har riss og mønster etter arvingen og eieren av Kistefos, Christens Sveaas, skøyeraktige blikk, der naturen bokstavelig talt renner gjennom hans ene «øye»..

Kistefos øye
Foto: Guro Barstad

Neste gang..
Slike opplevelser og inntrykk gir mersmak. Snart går turen vår videre til Astrup Fearnley, for å se halve kyr og en skalle med diamanter – merket Damien Hirst.

PS! En stor takk til Guro for alle gode bilder hun tar – til glede for alle oss andre!

Anne Østgaard
Anne Østgaard har vært informasjonsmedarbeider i Cappelen/Cappelen Damm siden 1985. I 2013 tiltrådte hun en nyopprettet stilling som nettjournalist i forlagets digitale fellesavdeling, der hun er innholdsleverandør til forlagets ulike nettsteder og digitale kanaler, som bloggen forlagsliv.no, cappelendamm.no og bedriftens intranett. Hun er også engasjert på arrangementssiden, som programskaper og medansvarlig for Lunsjpausen, forlagets ukentlige, formiddagsarrangement, og som leder av Cappelen Damms Kunstforening Veggpryd.
Legg inn kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *